-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Nedtelling til ny 911 - del 6
27. november skal Porsche avduke åttende generasjon 911 på bilutstillingen i Los Angeles. Vi tar et tilbakeblikk på noen milepæler fra den 55-årige 911-historien.
I perioden 2004-2012 ble Porsche 911 tilgjengelig i flere varianter enn noensinne. Kundene kunne velge mellom Coupé og Targa, Cabriolet og Speedster, bak- eller firehjulsdrift, standard eller bredt karosseri, normalt pustende eller turbomatede motorer.
De som ønsket en mer sportslig modell enn Carrera-versjonene, kunne velge mellom GTS og GT2, GT2 RS og GT3, eller en av to GT3 RS-varianter. Inkludert spesialmodeller besto 911-familien av hele 24 varianter i denne perioden. I tillegg kunne disse skreddersys etter egne ønsker.
Type 997, som er internkoden på denne generasjonen, fikk skarpere og mer muskuløs design enn forgjengeren. Musklene kom godt til syne i den brede hekken, og S, GT og Turbo-variantene vokste med 44 millimeter i bredden.
Frontlyktene ble igjen runde, slik de hadde vært på de luftkjølte modellene, og etter en facelift i 2008 ble bi-xenon hovedlys og LED kjørelys standard.
På den tekniske fronten skjedde det også mye med lanseringen av 997. Den 3,6-liters 6-sylindrede boxer-motoren i Carrera hadde i starten en effekt på 325 hestekrefter. I S-modellene var slagvolumet 3,8 liter, det største i en 911 så langt.
Ved oppgraderingen i 2008 gjorde Porsche dyptgripende endringer på motorene og innførte for første gang direkte innsprøyting.
Som et resultat falt forbruk og utslipp betydelig, mens effekten økte til 345 hk for 3,6-literen og 385 hk for 3,8-literen. 911 Carrera GTS, som ble lansert som en brobygger mellom S og GT3, vartet opp med 408 hk.
911 Turbo trakk også veksler på teknologi-offensiven. 3,6-liters boxeren var den første bensinmotoren som fikk en turbolader med variabel geometri. Da den siden ble byttet ut med en 3,8-liter med direkte innsprøyting, økte effekten fra 480 til 500 hk.
Turbo S fikk hele 530 hester, for første gang i kombinasjon med en 7-trinns dobbel clutch girkasse. Bare 911 GT2 RS var raskere og kraftigere – med 620 hk gjorde den Nordsløyfa på 7 minutter og 18 sekunder.
GT3-modellene startet på 415 hk, og fikk etter faceliften 435. RS 3.8 hadde sågar 450 hk. Men selve juvelen i kronen var GT3 RS 4.0 som ble bygget i et begrenset opplag på 600 eksemplarer. Den hadde hele 500 hk, uten pustehjelp.
Det kom en rekke spesialutgaver i 997-generasjonen, som 911 Sport Classic, hvor de 250 eksemplarene ble solgt ut i løpet av 48 timer. 911 Speedster med 408 hk ble bygget i en serie på 356 eksemplarer.
911 Turbo S Edition 918 Spyder var et helt spesielt tilfelle. Denne ble designet for å korte ventetiden for fremtidige eiere av 918 Spyder mens de ventet på å få sin hybride sportsbil. Kun disse fikk bestille denne spesialmodellen.
Til sammen produserte Porsche 213.004 biler av type 997 mellom 2004 og 2012.
LES OGSÅ: