-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Nedtelling til ny 911 - del 6
27. november skal Porsche avduke åttende generasjon 911 på bilutstillingen i Los Angeles. Vi tar et tilbakeblikk på noen milepæler fra den 55-årige 911-historien.
I perioden 2004-2012 ble Porsche 911 tilgjengelig i flere varianter enn noensinne. Kundene kunne velge mellom Coupé og Targa, Cabriolet og Speedster, bak- eller firehjulsdrift, standard eller bredt karosseri, normalt pustende eller turbomatede motorer.
De som ønsket en mer sportslig modell enn Carrera-versjonene, kunne velge mellom GTS og GT2, GT2 RS og GT3, eller en av to GT3 RS-varianter. Inkludert spesialmodeller besto 911-familien av hele 24 varianter i denne perioden. I tillegg kunne disse skreddersys etter egne ønsker.
Type 997, som er internkoden på denne generasjonen, fikk skarpere og mer muskuløs design enn forgjengeren. Musklene kom godt til syne i den brede hekken, og S, GT og Turbo-variantene vokste med 44 millimeter i bredden.
Frontlyktene ble igjen runde, slik de hadde vært på de luftkjølte modellene, og etter en facelift i 2008 ble bi-xenon hovedlys og LED kjørelys standard.
På den tekniske fronten skjedde det også mye med lanseringen av 997. Den 3,6-liters 6-sylindrede boxer-motoren i Carrera hadde i starten en effekt på 325 hestekrefter. I S-modellene var slagvolumet 3,8 liter, det største i en 911 så langt.
Ved oppgraderingen i 2008 gjorde Porsche dyptgripende endringer på motorene og innførte for første gang direkte innsprøyting.
Som et resultat falt forbruk og utslipp betydelig, mens effekten økte til 345 hk for 3,6-literen og 385 hk for 3,8-literen. 911 Carrera GTS, som ble lansert som en brobygger mellom S og GT3, vartet opp med 408 hk.
911 Turbo trakk også veksler på teknologi-offensiven. 3,6-liters boxeren var den første bensinmotoren som fikk en turbolader med variabel geometri. Da den siden ble byttet ut med en 3,8-liter med direkte innsprøyting, økte effekten fra 480 til 500 hk.
Turbo S fikk hele 530 hester, for første gang i kombinasjon med en 7-trinns dobbel clutch girkasse. Bare 911 GT2 RS var raskere og kraftigere – med 620 hk gjorde den Nordsløyfa på 7 minutter og 18 sekunder.
GT3-modellene startet på 415 hk, og fikk etter faceliften 435. RS 3.8 hadde sågar 450 hk. Men selve juvelen i kronen var GT3 RS 4.0 som ble bygget i et begrenset opplag på 600 eksemplarer. Den hadde hele 500 hk, uten pustehjelp.
Det kom en rekke spesialutgaver i 997-generasjonen, som 911 Sport Classic, hvor de 250 eksemplarene ble solgt ut i løpet av 48 timer. 911 Speedster med 408 hk ble bygget i en serie på 356 eksemplarer.
911 Turbo S Edition 918 Spyder var et helt spesielt tilfelle. Denne ble designet for å korte ventetiden for fremtidige eiere av 918 Spyder mens de ventet på å få sin hybride sportsbil. Kun disse fikk bestille denne spesialmodellen.
Til sammen produserte Porsche 213.004 biler av type 997 mellom 2004 og 2012.
LES OGSÅ: