Porsche 911 GT3 R - Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 R - Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 R - Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 R - Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 R - Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 R - Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 R - Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 R - Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 R - Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 R - Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 R - Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 R - Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 R - Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 R - Foto: Porsche
Porsche 911 GT3 R - Foto: Porsche

Porsches nye utfordrer på banen

Hvis du har penger nok og vil bruke noen av dem på en racerbil, kan det være smart å velge en bil med GT3-klassifisering. Her er Porsches nye utfordrer i klassen. Klar til bruk fra neste år.

Publisert Sist oppdatert

De fleste internasjonale serier har en GT3-klasse, det være seg den amerikanske IMSA-serien, Intercontinental GT og langløpene på blant annet Nürburgring og Spa. Selv den tyskbaserte DTM-serien har gått over til GT3-biler for å spare kostnader.

Skjønt kostnader – disse bilene er ikke akkurat noe du kjøper og har stående i garasjen. Og om du skal på en bane kan du ikke kjøre dit langs landeveien – du må få bilen transportert.

Vil du likevel vite prisen? Ok, basisprisen er 511.000 euro, pluss eventuelt tilbehør du trenger og lokale avgifter. Ikke rart den primært kjøpes av profesjonelle team med ingeniører og mekanikere som tar seg av driften.

Porsche tilbyr en litt mer nøktern 911 GT3 Cup, men de har også en enda råere 911 GT3 RSR som Porsche-fører Dennis Olsen hygger seg med når han kjører de mest heftige seriene.

Og snart kommer en ny 911 GT3 RS gatebil som du kan få skilter på i tillegg til at den har mange av løpsbilens egenskaper om enn i noe mildere form.

Ifølge Porsches prosjektsjef, Sebatian Golz, hadde de ikke som målsetting å gjøre den nye bilen raskere enn forgjengeren – slike fordeler viskes lett ut gjennom BOP-regler (Balance Of Performance) foran hvert løp.

I stedet fokuserte de på holdbarhet under høy belastning i lange løp. Viktigst i denne sammenhengen er en nyutviklet 4,2-liters boxer sekser som har et bredere register og dermed er mer kjørbar enn forgjengeren på 4,0 liter.

Videre var det viktig å gi bilen en best mulig balanse og minst mulig dekkslitasje, spesielt på bakvognen.

Motoren yter 565 hk, en økning på 15 fra forgjengeren. All effekten sendes til bakhjulene gjennom en 6-trinns sekvensiell girkasse.

Fortsatt sitter motoren bak, i kjent Porsche-tradisjon, men den er tiltet 5,5 grader forover sammenlignet med den utgående modellen for å gi mer plass til diffuseren som er så viktig for marktrykket.

Sammenlignet med gateversjonen har løpsbilen bredere skjermer, store luftinntak i front og panser, massive sideskjørt og en gigantisk hekkspoiler. Felgene har senterbolter for raske hjulskift og gummien er racingslicks fra Michelin.

Porsche 911 GT3 R har en basisvekt på 1250 kg. Den er 462 cm lang, 204 cm bred foran og 205 cm bak.

Porsche lover de første leveringene i tide til 24-timersløpet på Daytona i januar 2023.

Powered by Labrador CMS