Porsche 911 (992.2) Carrera Coupé

Porsche 911 (992.2) Carrera Coupé

Porsche 911 (992.2) Carrera Coupé

Porsche 911 (992.2) Carrera Coupé

Porsche 911 (992.2) Carrera Coupé

Porsche 911 (992.2) Carrera Coupé

Porsche 911 (992.2) Carrera Coupé

Porsche 911 (992.2) Carrera Coupé

Porsche 911 (992.2) Carrera Coupé

Porsche 911 (992.2) Carrera Coupé

Porsche 911 (992.2) Carrera Coupé

Porsche 911 (992.2) Carrera Coupé

Porsche 911 (992.2) Carrera Coupé

Porsche 911 (992.2) Carrera Coupé

Porsche 911 (992.2) Carrera Cabrio

Porsche 911 (992.2) Carrera Cabrio

Porsche 911 (992.2) Carrera Cabrio

Porsche 911 (992.2) Carrera Cabrio

Porsche 911 (992.2) Carrera Cabrio

Porsche 911 (992.2) Carrera Cabrio

Porsche 911 (992.2) Carrera Cabrio

Porsche tester ut oppgraderinger

Porsche tester prototyper i 911-familien. Disse kommer tidligst på veien i 2023.

Publisert Sist oppdatert

I fjor sommer viste vi bilder av en 911 Turbo under testing på Nordsløyfa, og nå har våre fotografer kommet over to andre varianter under testing i svensk vinterlandskap.

Trolig er dette Carrera-utgavene av modellene som har internkode 992.2 – en coupé og en cabriolet. Dagens 992 kom på markedet i 2018 (Cab i 2019), og med Porsches livssyklus på 7-8 år er det naturlig at en facelift lanseres i løpet av 2023.

Prototypene er bare lett kamuflert og gir oss innsyn til en modifisert front med større luftinntak og vertikale flaps som trolig styres aktivt basert på temperatur.

På begge bilene ser vi også sensorer plassert under skiltplaten som trolig har med adaptiv cruise og sikkerhetsfunksjoner å gjøre.

I hekken finner vi nye ventiler samt eksosrør som er plassert nærmere sentrum enn på dagens modell. Dett nører opp om ryktene som sier at Porsche i forbindelse med faceliften lanserer nye motorer som faktisk går mot trenden vi har levde med de senere årene.

Hvis det er hold i ryktene får de nye Carrera-modellene igjen sugemotorer uten pustehjelp, nærmere bestemt en fireliters boxer-sekser tilsvarende den som benyttes av toppmodellene i 718-familien med drøyt 400 hestekrefter.

Det høres rart ut, men MotorAuthority siterer Frank-Steffen Walliser, sjefingeniør for 911, på at nye utslippsregler som er planlagt innført fra midt av dette tiåret kan medføre at motorer med høyere slagvolum får et comeback på bekostning av de små motorer med pustehjelp fordi de har lavere forbruk i den virkelige verden.

Dette er en påstand vi også har hørt hos Mazda ved flere anledninger i forbindelse med deres SkyActiv-teknologi.

Powered by Labrador CMS