-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes strekker A-Klassen
Mercedes strekker seg langt for å tilfredsstille kundene i sitt viktigste marked.
Omtrent samtidig som nye A-Klasse gjør sin entre på det europeiske markedet, viser Mercedes en spesialutgave som kun skal selges i Kina. A-Klasse L Sedan har fått akselavstanden strukket med 60 mm for ekstra baksetekomfort.
Modellen skal produseres eksklusivt hos Beijing Benz Automotive Co (BBAC) – en joint venture mellom Daimler og deres kinesiske partner BAIC Motor. Lanseringen skjer i andre halvår 2018.
I tillegg til den kinesiske spesialutgaven skal det også lanseres en A-Klasse Sedan for eksport til andre markeder.
A-Klasse L Sedan deler de fleste funksjoner med den A-Klassen vi allerede har prøvekjørt – inkludert det avanserte MBUX infotainment-systemet. I denne utgaven skjønner stemmegjenkjenningen flere kinesiske dialekter.
I 2017 var Kina det største enkeltmarked for Mercedes og Smart med over 610.000 utleveringer – en økning på 25,9 prosent fra foregående år. Av disse var mer enn to tredeler, 430.000 biler, produsert lokalt.
Den kinesiske modellen skal leveres i to utgaver – som Sedan og Sport Sedan, sistnevnte med «powerdome» på panseret. Så kommer den selvsagt i en spesialfarge som nok vil foretrekkes av mange kinesere – rosa gull.
A-Klasse L Sedan måler 4.609 x 1.796 x 1.460 millimeter over en akselavstand på 2.789 mm. Dermed er den om lag 20 cm lengre og 2 cm høyere enn modellen vi får tilgang til. Bagasjerommet har en kapasitet på 420 liter – 50 liter ekstra.
Ved lanseringen tilbys bilen med to alternative 1,33-liters motorer – den ene med 136 hk og den andre med 163. Siden vil det også komme en 2,0-liter med 190 hester. 7G-Tronic dobbel clutch automatkasse er standard.
Mercedes og BAIC har produsert biler ved Beijing Automotive Co siden 2005 og motorer siden 2013. Fabrikken er den største i Mercedes’ globale nettverk, har 11.000 ansatte og er eneste fabrikk som produserer for- og bakhjulsdrevne biler samt motorer på samme anlegg.
I dag bygger fabrikken kort og lang C-Klasse sedan, lang E-Klasse sedan, GLA og GLC, så den nye A-Klassen blir femte modell på båndet.