-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Mercedes strekker A-Klassen
Mercedes strekker seg langt for å tilfredsstille kundene i sitt viktigste marked.
Omtrent samtidig som nye A-Klasse gjør sin entre på det europeiske markedet, viser Mercedes en spesialutgave som kun skal selges i Kina. A-Klasse L Sedan har fått akselavstanden strukket med 60 mm for ekstra baksetekomfort.
Modellen skal produseres eksklusivt hos Beijing Benz Automotive Co (BBAC) – en joint venture mellom Daimler og deres kinesiske partner BAIC Motor. Lanseringen skjer i andre halvår 2018.
I tillegg til den kinesiske spesialutgaven skal det også lanseres en A-Klasse Sedan for eksport til andre markeder.
A-Klasse L Sedan deler de fleste funksjoner med den A-Klassen vi allerede har prøvekjørt – inkludert det avanserte MBUX infotainment-systemet. I denne utgaven skjønner stemmegjenkjenningen flere kinesiske dialekter.
I 2017 var Kina det største enkeltmarked for Mercedes og Smart med over 610.000 utleveringer – en økning på 25,9 prosent fra foregående år. Av disse var mer enn to tredeler, 430.000 biler, produsert lokalt.
Den kinesiske modellen skal leveres i to utgaver – som Sedan og Sport Sedan, sistnevnte med «powerdome» på panseret. Så kommer den selvsagt i en spesialfarge som nok vil foretrekkes av mange kinesere – rosa gull.
A-Klasse L Sedan måler 4.609 x 1.796 x 1.460 millimeter over en akselavstand på 2.789 mm. Dermed er den om lag 20 cm lengre og 2 cm høyere enn modellen vi får tilgang til. Bagasjerommet har en kapasitet på 420 liter – 50 liter ekstra.
Ved lanseringen tilbys bilen med to alternative 1,33-liters motorer – den ene med 136 hk og den andre med 163. Siden vil det også komme en 2,0-liter med 190 hester. 7G-Tronic dobbel clutch automatkasse er standard.
Mercedes og BAIC har produsert biler ved Beijing Automotive Co siden 2005 og motorer siden 2013. Fabrikken er den største i Mercedes’ globale nettverk, har 11.000 ansatte og er eneste fabrikk som produserer for- og bakhjulsdrevne biler samt motorer på samme anlegg.
I dag bygger fabrikken kort og lang C-Klasse sedan, lang E-Klasse sedan, GLA og GLC, så den nye A-Klassen blir femte modell på båndet.