-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
Her kommer A-Klasse i ny fasong
Det fins en del markeder som elsker kompakte sedaner. Norge er ikke blant dem, men det tror Mercedes-importøren snart kan endre seg.
Nå viser nemlig Mercedes sin nye A-Klasse Sedan. Jeg er sikker på at den vil finne mange interessenter i både Sør- og Øst-Europa, men her på Berget har vi ingen tradisjon for at kompakte sedaner selges i bøtter og spann.
Her skal det enten være kombikupe eller stasjonsvogn. Et hederlig unntak er for øvrig Mercedes CLA, for selv om Mercedes betegner den som en firedørs coupé, så er den i mitt hode en sedan som bare skrår litt i bakkant.
Ifølge OFV ble det registrert 156 CLA i første halvår, de fleste som stasjonsvogn.
Men nå kommer altså en ny A-Klasse Sedan. Den skal debutere på Paris-utstillingen i oktober, og deretter starter salget.
Den må ikke forveksles med den lange sedanen vi har skrevet om tidligere – den både produseres og selges eksklusivt i Kina.
Den nye A-Klasse Sedan skal produseres i tyske Rastatt som allerede er i gang med å produsere nye A-Klasse. I tillegg skal den bygges ved det nye Mercedes-Nissan-anlegget i Aguascalientes i Mexico for de amerikanske kontinentene.
A-Klasse sedan har en lengde på 4.549 mm, er 1.796 mm bred og strekker seg 1.446 mm over bakken. Akselavstanden er ganske så rause 2.729 mm. Det gir ifølge Mercedes klasseledende plass og komfort i baksetet, i tillegg til et bagasjerom med en kapasitet på 420 liter.
I første omgang skal A-Klasse Sedan leveres med to alternative motorer: A 200 har en bensinmotor på 163 hk med et dreiemoment på 250 Nm, og den har 7-trinns dobbel clutch automatkasse som standard.
De som foretrekker diesel må velge A 180 d med 116 hk / 260 Nm – også denne i kombinasjon med 7G-DCT automatkasse.
Når vi nå lanserer en sporty sedan av en allerede populær modell, tror vi på et betydelig løft for denne karosserivarianten, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.
Det skal bli spennende å se om han får rett.