Dette er neste A-klasse

Mercedes-Benz A-klasse får seg et solid løft når en ny generasjon rulles ut neste år.

Publisert

W177 er internkoden Mercedes bruker på neste generasjon A-klasse. Når den annonseres neste år vil den ta et betydelig steg fremover fra dagens utgave.

En rekke sensorer og kameraer i frontruta tyder på at en del av teknologien vi kjenner fra blant annet nye E-klasse, også vil finne veien inn i Mercedes’ minstemann.

Det betyr omfattende selvkjøringsteknologi og en rekke sikkerhetssystemer.

I følge tyske Auto Bild vil den nye A-klassen vokse merkbart. Spesielt skal dette være til baksetepassasjerenes glede. Dagens A-klasse skilter ikke akkurat med danseplass der bak …

Med andre ord: Bedre beinplass, og større dører for enklere inn- og utgang.

Det er ikke dermed sagt at baksetepassasjerene får all glede. Også foran skjer det store ting. Interiøret i dagens A-klasse var kurant da den ble lansert, men har med årene blitt veldig gammeldags.

Den utskjelte «påsklistrede» skjermen i dashbordet er nå en saga blott, skal vi tro ryktene. A-klassen vil følge E-klassens eksempel, med integrert multimedieskjerm – og det er vel ikke usannsynlig at vi også får se digital instrumentskjerm.

Audi har pushet digitalt instrumentpanel hardt de siste årene, og den nylige faceliften av A3 brakte teknologien inn i kompaktklassen. Mercedes vil neppe være noe dårligere.

Andre gadgets inkluderer head-up display og siste skrik i internett-tilkobling for kommunikasjon med apper og omverdenen ellers.

Som med dagens A-klasse, vil en rekke karosserivarianter dukke opp. En CLA – denne merkelige «coupé-sedan»-nisjen – er selvskreven, men det sies at denne blir mer ekstrem enn dagens, hovedsakelig for å gjøre plass til en mer ordinær A-klasse sedan.

Selvskreven er også GLA – kompakt-SUV-en – som også sies å bli mer ekstrem, med inspirasjon fra G-wagen.

Spesielt interessant for Norge er kanskje hybrid-utgavene. Den ladbare A-klasse-hybriden kan få så mye som 100 kilometer rekkevidde på ren strøm, og elmotorene skal monteres på forakselen.

Det betyr at dersom Mercedes ønsker å lage en firehjulsdrevet variant av A-hybriden, må en plasskrevende transaksel på plass.

For firehjulsdrift er absolutt med i utviklingen av nye A-klasse – det er ikke bare vi nordmenn som er lysten på drakraft både foran og bak.

Firehjulsdrift er jo dessuten et viktig kriterie for AMG-varianten. Neste generasjon A-klasse AMG vil nok bikke 400 hestekrefter. Å sende alt det til forhjula er nok neppe noen god idé.

I følge Automedia er Frankfurt-utstillingen neste høst arenaen hvor Mercedes skal dra teppet av sin nye A-klasse. Det betyr i så fall at vi kan forvente de første bilene her i Norge rundt årsskiftet.

Powered by Labrador CMS