Audi A1 Diamond Edition
Audi A1 Diamond Edition
Audi A1 Diamond Edition
Audi A1 Diamond Edition
Audi A1 Diamond Edition
Audi A1 Diamond Edition
Audi A1 Diamond Edition
Audi A1 Diamond Edition
Audi A1 Diamond Edition
Audi A1 Diamond Edition
Audi A1 Diamond Edition
Audi A1 Diamond Edition
Audi A1 Diamond Edition

Hvor er diamantene?

Det ble bedre enn vi fryktet. Da vi fikk høre om den norske Audi A1 Diamond Edition, fryktet jeg en orgie i edle steiner. I stedet kan vi nøye oss med 24 av dem, på til sammen 0,48 carat.

Publisert Sist oppdatert

Vi fortalte deg i forrige uke både om Magne Furuholmens disco-kule-Smart og om en kommende norsk bling-Audi. LES SAKEN HER

Nå er den ikke kommende lenger, den er presentert, og den er heldigvis mer diskret enn skaperens tidligere verk, som blant annet består av en diamantoverøst Nokia 8800 og en iPod som også drukner i slike steiner.

Så viser det seg at da han ”designet” den nye Audi A1 Diamond Edition, nøyde gullsmed Thomas Heyerdahl seg med å behandle girstangen. På toppen av den finner du, eller la oss i stedet la skaperen beskrive den:

”Girspaken er selve prikken over i'en i konseptet. Et platinabelagt merke med ny logo er fattet med 24 ekte brilliantslipte diamanter av topp kvalitet, med en vekt på til sammen 0,48 carat.

Girspaken er en sentral og visuell del av bilen. Diamantene er fattet på en måte som gir et sporty og lekkert utseende. Målet har hele tiden vært at alle modifiseringer skulle gjøres i god kvalitet og høy finish, slik Audi er kjent for.”

Og dersom du vet hva slike brilliantslipte diamanter er, vil du forstå hvorfor bilen skal gjøres i 57 eksemplarer.. Jo, nemlig: en for hver fasett i den brilliantslipte diamanten.

For at du skal være helt sikker på at du har fått det du har betalt for, vil du finne ”et lasergravert limited edition skilt, diskret skjult på innsiden av lokket til hanskerommet. Skiltet er individuelt gravert for hver bil og avslører hvilken av de 57 bilene du er eier av”.

Det er en 1,4 TFSI S tronic eller en TDI S tronic vi snakker om, men det er vel i grunnen uinteressant her. Det som er interessant er hva denne hyllesten til den moderne, urbane kvinnen inneholder ekstra. Og da kan vi nevne

· Girspak med 24 diamanter. 0,50 carat totalt.

· Aluminium dørlister med Diamond Edition design.

· Anheng i Diamond Edition design med 10 diamanter i skinnsnor.

· Diamond Edition logo på forskjermer og bakluke i forkrommet metall.

· Diamond Edition logo i forkrommet metall på rattet.

· Audi makeup skinnskrin med innvendig speil tilpasset midtarmlene.

· Makeup fra Guerlain.

· Individuelt nummerert Limited Edition merke i hanskerommet.

· Nøkkel trukket i beige kunstskinn fra Audi.

· Spesialdesignet Audi A1 Diamond Edition eske til nøkkel og anheng og sertifikat.

· USB kort / sertifikat med all informasjon om bilen.

Begrunnelsen er at både eksteriør og interiør er valgt ut fra et kvinnelig perspektiv. Alt fra farger og originalt utstyr er satt sammen tilpasset kvinnens følelser, sanser og ønsker.

"Vårt overordnede mål har hele tiden vært å holde konseptet i en enkel, ren og stilfull design. Det har vært mange gode ideer på bordet underveis, og vi har valgt bort mer enn det vi har beholdt.

De unike Diamond Edition modifikasjonene understreker bilens kvinnelig touch, og foredler bilens konsept som en hyllest til den moderne, urbane kvinnen."

Hvorfor kjenner jeg ikke henne?

Jeg kjenner derimot ganske mange forholdsvis urbane damer som blir lett fnisete når de leser for eksempel at ”Den har en trygg veiholdning - kraftig, særegen og full av karakter” eller ”Den markerte og omsluttende skulderlinjen, den farge-kontrasterende takbuen (ekstrautstyr)…”

Det er en viss trøst at dette prosjektet er helnorsk, med andre ord: Audi Design har ikke hatt noe med dette å gjøre. Og du skal slippe å betale avgifter for ekstra verdi. Ekstrautstyret kommer etterpå, akkurat som om du monterer inn en annen bilradio etter at du har kjøpt bilen.

Men, la meg si det sånn, siden denne bilen lanseres samme dag som vinneren av årets Sofie-pris (Jostein Gaarder) ble delt ut til en fyr som har litt peiling på overflod og sløsing og ekle små detaljer som faktisk er forholdsvis relevante i dag - en pris som skal feires med en stor fest på Eidsvolls plass i juni, skulle jeg ønske Skoda-importøren kunne lansere sin Sofie-spesialmodell til den anledningen.

Det ville balansere litt, og bringe Harald A. Møller-selskapene tilbake til en verden jeg tror hele Møller-miljøet føler seg mer bekvem med.

Powered by Labrador CMS