-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS

Variasjoner over en sportsbil
Alpine i kunstnerens vold
Svært mange vet nå hva – eller hvor – metaverse er. Til gjengjeld vet stadig færre hva metamorfose er. Her skal vi møte en Alpine A110 som påstås å være der.
Leksika beskriver metamorfose som en gjennomgripende fysisk forandring som individer gjennomgår i løpet av levetiden. Kan forresten også gjelde bergarter.
Men fenomenet skjer oftest hos en del lavere virveldyr (rundmunner, fisk og amfibier) og innebærer normalt en gjennomgripende omstrukturering av dyrets indre og ytre oppbygning, forteller Wiki.
Det er med andre ord ikke umiddelbart innlysende at en lekker Alpine A 110 skal utsettes for en slik utvikling.
Allikevel kaller kunstneren Arne Quinze sitt verk for Metamorphosis.
Det er en hjulløs, komplett Alpine forsynt med en del ekstrautstyr.
Art Paris
Kunstneren er belgisk og utviklet kunstverket sitt i nært samarbeid med Alpine-folkene og han stilte det ut på Art Paris 2023 tidligere i år.
Det er for øvrig tredje gang Alpine er representert på denne prestisjetunge kunstutstillingen. Denne gang fikk de ekstra oppmerksomhet for kunstverket var parkert på fortauet utenfor Grand Palais i tyngdepunktet av Paris.
Ifølge kunstneren tok han utgangspunkt i at bilen er lett på beina og er en lettvekter. Det han ville få frem var en skulptur som viste en bil som gled gjennom luften, uten hjul, rask som lynet. Så rask at bildet blir uklart og føreren blir ett med bil og teknologi.
Bilen blir nesten vegetal og får en form som går i ett med naturen, forteller han.
(saken fortsetter)
Løse elementer
Akkurat det fikk jeg ikke med meg fra den bilen som sto bom stille i Paris omgitt av en mengde løse reservedeler som for en stor del så ut som pakninger til topplokket på en forbrenningsmotor.
Jeg fikk simpelthen ikke alle de løse elementene til å henge sammen med høy fart og masse harmoni.
Tvert om syntes jeg det så ut som høy fart rett mot en vegg så delene sprutet.
Da må jeg si jeg hadde mye større sans for Sastruga fra i fjor og den 1921-deltakeren som Felipe Pantone hadde gjort.
Enklere løsninger, javisst, begge var en slags Art Cars i klassisk BMW-tradisjon, men å bruke bilen som mobilt lerret kan ofte være mer vellykket enn å bruke biler som en del av en installasjon.
Antony Villain, Alpines designsjef, sa imidlertid mye bra om Arne Quinze innsatsen i år, og han kommer sikkert til å engasjere noe kunstnerisk til innsats for neste års utstilling også.
Jeg håper jeg kan rope litt hurra igjen da, for Alpine er en bil som fortjener god behandling.