Audi S3

Nye Audi S3

Sint nok til å bli tatt inn i varmen?

Audi er i ferd med å fornye A3-familien, inkludert S3 og RS3. Nå har de publisert bilder av en lett maskert S3 akkompagnert av enkelte tekniske detaljer.

Publisert

Bilen skal fortsatt leveres i to karosseriformer, som Sportback og sedan, for selv om det bare er kombien som er aktuell for Norge, er sedanen mest pop i markeder som for eksempel USA.

Motoren får 23 ekstra hester slik at den nå yter 333 hk med maks dreiemoment på 420 Nm (+20 Nm). Omsatt til ytelser betyr det null til hundre på 4,7 sekunder og toppfart på de sedvanlige 250 km/t.

Den 7-trinns dobbelclutch girkassen blir med videre i kalibrert form, noe som innebærer høyere moment ved start og dobbelt så raske girskift.

Låner fra storebror

Så har den fått «låne» teknologi fra storebror RS3 som innebærer at momentet ikke bare fordeles mellom for- og bakaksel, men også individuelt mellom bakhjulene. Dessuten er chassiset stivet opp for bedre grep i sving.

Føreren kan påvirke mye av elektronikken selv via bilens modus-velger, og S3 får et nytt program når den skal utfordres maksimal – Dynamic Plus mode som også påvirker gassrespons og girutveksling i begge retninger. Bremsene er foredlet med større skiver og to pots calipere foran.

Snart slutt for fossilt

Trolig blir oppdaterte A3/S3/RS3 de siste fossilbilene i kompaktklassen før Audi lanserer elbiler over hele linja. I Norge er det kun RS-modellene som har fått plass i programmet ved siden av de elektriske modellene.

Og så til spørsmålet om den er sint nok for Norge. Vi spør kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther med ansvar for Audi og Skoda hos importør Haralad A. Møller:

– Den blir dessverre ikke aktuell for oss da vi rendyrker elektriske biler og RS-modellene med en vekting cirka 99:1, svarer hun.

Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Audi S3
Powered by Labrador CMS