Audi RS5
Foto: Carparazzi©
Audi RS5
Foto: Carparazzi©
Audi RS5
Foto: Carparazzi©
Audi RS5
Foto: Carparazzi©
Audi RS5
Foto: Carparazzi©
Audi TT-RS
Foto: Carparazzi©
Audi TT-RS
Foto: Carparazzi©
Audi TT-RS
Foto: Carparazzi©

Ny lykkepille fra Audi

Audi har nylig lansert sin TTS. Men en enda heftigere utgave av TT er på trappene. Og en konkurrent til BMW M3 er også observert.

Publisert Sist oppdatert

TT-RS
Trolig blir navnet på den sprekeste varianten TT-RS. Og mens den nye TTS har en 2-liters TFSI-motor med 272 hk, tyder mye på at Audi for første gang på rundt 10 år forbereder en ny 5-sylindret motor for de sprekeste TT-utgavene. Med twin turbo snakkes det om krefter i gata 350 hestekrefter.

AUDIS HISTORIE FINNER DU HER

Dermed utfordrer Audi rendyrkede sportsbiler som BMW Z4M og Porsche Cayman S. Mens disse leveres med bakhjulsdrift, vil Audi benytte quattro firehjulsdrift i TT-RS.

HOLD DEG OPPDATERT - motta gratis nyhetsbrev hver dag

Kraften fordeles gjennom en sekstrinns manuell gearkasse, men mange vil nok foretrekke å utstyre bilen med S tronic – Audis effektive kasse med dobbel clutch som sørger for kjappere skift og lavere forbruk enn du selv klarer.

Regn med at spesialfelger med brede dekk, speil med aluminium-look, spesielle støtfangere og sideskjørt vil skille TT-RS fra de øvrige TT-modellene. Det vil også kraftige bremsestempler med RS-logoer samt to ovale eksosrør gjøre.

RS5
Nå som A5 er godt etablert, er tiden moden for å toppe også denne modellserien med en RS-utgave. S5 har jo vært på plass siden lanseringen av A5 – denne har en 4,2-liters V8 som yter 354 hk og akselerer til 100 km/t i løpet av 5,1 sekunder.

FERSKE AUDI-NYHETER

For enkelte er ikke dette kjapt nok – derfor er nå en RS5 på trappene. Hvorvidt denne vil bruke samme motor som S5, påplusset litt pustehjelp så den yter rundt 450 hk, er foreløpig usikkert.

Alternativet kan være motoren som sitter i nye RS6 – en twin turbo V10 god for hele 580 hk. Men da kanskje i en noe nedtunet utgave.

SE FLERE SPIONBILDER

Bilen på bildene er nærmest umaskert, knipset under testing i USA.

Front og sider er som på en produksjonsbil, men hekken vil få RS-signaturen med to store, ovale enderør.

Det er usikkert når disse modellene debuterer, men første store messe er Paris i oktober.

Ellers er det internasjonale messer i både Los Angeles og Detroit i løpet av vinteren. Om debuten finner sted i løpet av nærmeste halvår, kommer nok modellene på markedet før neste sommer. Vi melder oss gjerne som testpiloter.

Powered by Labrador CMS