Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad

Mer A6 i ny Allroad

Når Audi lanserer sin nye A6 Allroad, er den mer lik sin donor enn forgjengeren. For de som ønsker seg en ekte off-roader kan jo nå velge en Q7.

Publisert Sist oppdatert

A6 Pluss
Mens første generasjon som kom på markedet i 2000 kun het ”Allroad”, har etterfølgeren fått betegnelsen ”A6 Allroad”. Og det er ikke tilfeldig, for det er stort sett kosmetikk og utstyr som skiller den fra en A6 Avant. Viktigst blant utstyret er luftfjæring, men det kan du om ønskelig også bestille til din A6 Avant. Dermed blir det detaljer i utseendet som skiller de to fra hverandre.

Fronten er ”forfinet med vertikale kromriller. Den er også gjort noe lavere for å gi plass til skliplate i rustfritt stål under støtfangeren. En slik konstruksjon finner du også bak på bilen, og det er disse sammen med detaljer i mørk (eller mot pristillegg - lakkert) plast som forteller omverden at dette er en stasjonsvogn med off-road egenskaper.

Hvis off-road for deg betyr en snødekket, men brøytet vei til hytta på fjellet, kan du i de fleste tilfeller klare deg med en A6 Allroad i stedet for en større SUV. Inntil 185 mm med luft kan skille deg fra bakken når bilen stilles i høyeste posisjon (Lift). Den høyden får du kun lov å bruke i lave hastigheter – når du passerer 35 km/t senkes den automatisk til ”Allroad modus med en høyde på 175 mm.

.

Tenker selv
Selv om du skulle glemme bilen innstilt på ”Allroad trenger du ikke å engste deg. Høyden senkes til 160 mm når du passerer 80 km/t og til 140 mm ved 120 km/t. ”Comfort har et normalnivå på 140 mm, men tilpasser seg hastighet og kjørestil. ”Automatic starter på 140 mm og senker seg til 125 mm ved 120 km/t.

Ønsker du mest mulig dynamiske egenskaper for rask fremkommelighet på asfalt, velger du ”Dynamic som gir en fast bakkeklaring på 125 mm. Da kjører du en bil med tilnærmet samme egenskaper som en vanlig A6 Avant. Den oppførte seg sportslig og var meget manøvrerbar på svingete fjellveier vi forserte ved lanseringen i Tyrol.

Ikke billig
Mens du får en A6 Avant fra 465.800 kroner, må du bla opp 679.400 for en A6 Allroad. Årsaken ligger i motorutvalget, for de minste motorene til vanlig A6 er ikke funnet verdige for Allroad-utgaven. 2,7 TDI med 180 hk blir rimeligste alternativ, og den norske Audi-importøren regner med at denne vil stå for 80 % av salget.

10 % vil legge til 110.000 for en 3,0 TDI med 233 hk mens de siste 10 % vil fordele seg på 3,2 FSI (255 hk) og 4,2 FSI (350 hk). Alle motorene kan leveres med Tiptronic gearkasse, mens spesielt interesserte kan få manuell kasse i 3,0 TDI og 3,2 FSI.

Vi kjørte bilen med minste dieselmotor og kan godt skjønne at dette er alternativet de fleste vil gå for. Maks dreiemoment på 380 Newtonmeter er til stede allerede ved 1.400 omdreininger, noe som gir godt med krefter i ”kjelleren”. Vi fikk også anledning til å kjøre bilen med V8-motoren, noe som gir den 1,9 tonn tunge bilen en akstid i sportsbilklassen – 6,3 sekunder til 100 km/t.

De første bilene er på plass i Norge i juni, og importøren regner med å selge 300 biler i løpet av året og samme antall neste år. Mer om nye A6 Allroad får du servert i juni-utgaven av Bil.

PRISER:

  • Audi A6 Allroad 3,2 V6 FSI 255 hk quattro / tiptronic: kr 801.100
  • Audi A6 Allroad 2,7 TDI 180 hk quattro / tiptronic: kr 679.400
  • Audi A6 Allroad 3,0 TDI 233 hk quattro / tiptronic: kr 789.300

FAKTA:

Audi A6 Allroad 2,7 TDI

PRIS: kr. 679.400

MOTOR:

6-sylindret V-motor. 2698 ccm. 132 kW (180 hk) v/3300-4500 o/min. 380 Nm v/1400-3300 o/min.

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 493 x 186 x 152 cm

Akselavstand: 2833 cm

Egenvekt m/fører: 1875 kg

Tillatt totalvekt: 2505 kg

Dekk: 225/55R17

Bagasjerom: 565-1660 liter (lastet til taket med setene nedlagt)

Tankvolum: 80 liter

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 9,3 sek

Toppfart: 215 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,87 l/mil.

CO2-utslipp: 229 g/km.

Konkurrenter: Volvo XC70 (samt i mindre grad Subaru Outback og Alfa Crosswagon Q4)

Powered by Labrador CMS