-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vi har kjørt Audi A8
Den nye Audi A8 har blitt både lengre og bredere enn forgjengeren, men det er i teknologiavdelingen den store utviklingen har skjedd.
Også i den store luksusklassen legger bilene på seg når de kommer i ny utgave.
Den nye A8 har blitt 8 cm lengre enn forgjengeren, og akselavstanden er nå i praksis tre meter ved at den er strukket med nesten 5 cm. Bredden har også økt med 5 cm, godt fulgt opp av sporvidden som har lagt seg ut med 2,5 cm.
En ting som imponerer, er finishen i interiøret. Materialvalget, overflatebehandlingen, nøyaktigheten i sammenføyningene. Alt oser av kvalitet.
Likevel er det under skallet, i teknologiavdelingen – og spesielt alt som har med elektronikkfaget å gjøre – at den store utviklingen har skjedd. ”Shift by wire”, altså elektronisk overføring av girskift, er standard på alle versjoner, kombinert med 8-trinns tiptronic-girkasse.
Mekanisk giroverføring en altså en saga blott. Adaptiv luftfjæring på alle hjul er også standard, det samme gjelder Drive select-systemet som sammen med adaptive cruise control baserer seg på signal fra 27 kilder, slik at systemet har innvirkning på styring, luftfjæringen, gassresponsen, beltestrammerne og girskiftsyklusen.
Berøringspute
Etter åtte år med det velkjente MMI-systemet, med flere oppgraderinger og forbedringer underveis, er Audi nå klar med ”touch pad” for å styre systemet, og ikke bare med en skjerm, men to for å holde oversikten.
I instrumentpanelet sitter en 7-tommers fargeskjerm for førerinformasjon. En innfellbar 8-tommers skjerm øverst på midtkonsollen tar seg av navigasjon, musikk og telefon.
Systemet er ytterligere utviklet og inneholder flere funksjoner enn før, et eksempel er at navigasjonssystemet samarbeider med systemet for adaptiv cruise control på en slik måte at tiptronic-kassen ikke girer opp rett før en sving.
Kostbar superlyd
Som ekstrautstyr kan du blant annet få nattsynassistent med 300 meter rekkevidde basert på infrarødt kamera (25.710 kroner), og et fenomenalt avansert Bang & Olufsen lydanlegg (83.550 kroner!).
Når det gjelder lys kan du ikke bare få fullstendige diode-frontlykter (LED, for 23.140 kroner), men også adaptive lys med rekkeviddejustering i seks ulike trinn.
Audi selv påstår at de nå har kjørt forbi BMW 7-Serie når det gjelder kjøreegenskaper. Det kan ikke vi underskrive på før vi har fått muligheten til gå fra den ene til den andre, og der og da kjenne på de dynamiske egenskapene – med andre ord før vi har kjørt de to rivalene i en test.
Det vi kan si er at A8 har løftet seg skikkelig på dette området, under visse forutsetninger. Under vårt første møte, på spanske veier, og ikke minst motorveier, fremstår nemlig den nye A8 med både dvask og ubestemt styring – så lenge ”Drive select”-systemet står i ”Auto”.
Når vi svitsjer over til ”Dynamic” får vi nemlig en helt annen bil mellom hendene. Chassiset strammes opp, styringen blir langt skarpere – og bilen som først var meget følsom for sidevind fremstår som både mer stabil og sporsikker.
Kommer med våren
I april lanseres nykommeren her hjemme, med to 4,2-liters motorer på programmet, en TDI-diesel med 350 hester og en FSI-bensin med 372 hester.
Prisen starter på 1.350.000 kroner, men vi tviler ikke på at noen kunder allerede har meldt sin interesse – og mer enn antydet at de vil krysse av for ”full pakke” slik at prisen ender opp i overkant av 1,8 mill.
”Billigere” utgaver kommer hit i august og september, først i form av en 3,0-liter V6 bensinversjon med 290 hester som er priset til 1.169.000 kroner, samt en TDI V-sekser – også den 3,0-liter – med 250 hester som vil koste 1.069.000 kroner. Sistnevnte kommer i september. Begge disse har også automatgir og quattro som standard.
Hvis du er blant dem som tilbringer tiden i baksetet, og liker å strekke på bena, med andre ord at du gjerne lyder tittelen konsernsjef: Lang utgave leveres fra desember. Her følger ”Rear executive seating package” med på kjøpet.
Den inneholder separate bakseter, fotstøtte, firesoners klimaanlegg, kjøleboks samt massasje og ventilasjon i setene. For å nevne noe.
Konkurrenter: BMW 7-serie, Mercedes S-Klasse, Jaguar XJ, Lexus LS