Audi A8 4.0 TDI

A8 med V8 er alene verdt noen ord, men vi imponeres – stort sett – fortsatt av datasystemene om bord i Audis toppmodell, sannsynligvis det nærmeste vi kommer en flycockpit på fire hjul.

Publisert Sist oppdatert

A8
A8

Først publisert i BIL 1 - 2005.

Vi slutter forhåpentligvis aldri med vår barnslige glede over følelsen av å kjøre noe som flytter seg fort. Vi har sagt det før: Alle burde få oppleve hvordan det kjennes å kuske en ekvipasje som drar seg opp i 100 km/t på 6 sekunder eller mindre, fra stillestående. Ta med i betraktningen at denne gangen er det over to tonn som flytter på seg.

Skulle du, mot formodning, finne på å bruke Audi A8 som trekkvogn foran hestehenger eller campingvogn, er kombinasjonen quattro/automat/fireliter nærmest ideell. Motoren byr på dreiemoment som er en liten lastebil verdig, allerede ved 1800 o/min har du 650 Newtonmeter til rådighet. Men regn med at det koster drivstoff å “leke fly”, fabrikken oppgir beskjedne 0,96 liter/mil ved blandet kjøring. Vi klarte ikke å komme under 1,1 liter. Men når bilen koster 1,4 mill. er neppe drivstoffkostnaden noe tema.

Førerplassen kan minne om en flycockpit. Selv om alle elektroniske hjelpesystemer kan få deg til å føle at du kjører på autopilot, er det mer nærliggende å si at du får hjelp fra Audipilot. MMI, Multi Media Interface, kalles “kommandosentralen i en moderne Audi. Betjeningen av MMI er så vidt komplisert at vi ikke anbefaler å betjene det under kjøring, vi synes også teknikken har blitt for komplisert når du må klikke deg inn i en meny for å skifte radiokanal.

Ellers er teknologien et imponerende skue. Datakraften om bord er mange ganger større enn hva mannskapet på Apollo 11 hadde til rådighet i 1969. Det har etter hvert blitt nødvendig for å styre et utall av elektroniske systemer med betegnelser som stort sett består av tre-bokstavers forkort-elser: ABS, ASP, ASR, EDS, ACC – og nå også DVD for navigasjon, lyd, film og annen informasjon.

Det finnes ikke mindre enn 40 mikroprosessorer og nesten 70 elektriske motorer i Audi A8. Og for å ha nevnt det: ACC er intet entydig begrep i bilverdenen. Hos Audi betyr det nemlig ikke Automatic Clima Control, her er det Active Cruise Control som gjelder, et system som registrerer avstanden til bilen foran eller andre hindringer i veien og sørger for automatisk nedbremsing av farten hvis avstanden er for kort.

Bilens mange funksjoner trekker selvfølgelig en del strøm, også når den står parkert. Når du kommer hjem til Gardermoen etter 4 uker i St. Tropez, kan du likevel være ganske sikker på å få startet selv om batteriet skulle ha tapt mye av effekten. Bilen er nemlig utstyrt med BEM, Battery Energy Management, som sørger for at du har strøm til å starte bilen, mens mindre viktige funksjoner som fjernbetjent sentrallås og elektrisk åpning av bagasjeluka er slått av inntil batteriet har fått lading etter noen kilometers kjøring.

Vår prøvebil er utstyrt med OTM, One Touch Memory, der de som har lovlig tilgang til bilen registrerer fingeravtrykket sitt i bilens database. I tillegg til å gi klarsignal for å starte motoren, husker bilen dine innstillinger av blant annet sete, ratt og favorittradiokanal.

Fasten your seatbelts!

Audi A8 4.0 TDI quattro
Pris basisutgave:
kr. 1.223.000,-
Pris prøvekjørt bil: kr. 1.399.770,-
Motor: 8-sylindret V-motor. 3936 ccm. 202 kW (275 hk) v/3750 o/min. 650 Nm v/1800-2500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 505 x 189 x 145 cm. Akselavstand: 294,4 cm. Egenvekt m/fører: 2015 kg. Tillatt totalvekt: 2540 kg.
Dekk: 225/55HR17.
Bagasjerom: 500 liter (VDA).
Tankvolum: 90 liter.
Aks. 0 –100 km/t: 6,7 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,96 l/mil
CO 2 -utslipp: 259 g/km

Powered by Labrador CMS