-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audis absolutte alibi
A acht er fortsatt Audis fremste våpen i prestisjekampen.
Først publisert i Bil 11-2007.
Det er ingen tvil. A8 er en bil som fortsatt kan hevde seg i luksusklassens fremste rekke. Det er kort og greit full pakke. Eller sagt med andre ord: Det er ikke noe problem å få til absolutt full pakke.
Motorutvalget spenner vidt. Her er både bensin- og dieselvarianter i rikt monn. Fra den "minste" sekssylindrede 2,8 liters FSI bensinmotoren til seks liter og 12 plugger. Dieselprogrammet er også fullt ut konkurransedyktig mot konkurrentene. Bilen kan leveres med nær sagt alt mulig tenkelig utstyr for den som kan betale.
Ny motor
Den viktigste nyheten på den oppgraderte A8 er en ny 2,8 liters V6 FSI-motor på 210 hestekrefter. Med et moment på 280 newtonmeter er den faktisk et fullgodt alternativ i D3. D3 er Audis interne modellkodebetegnelse på dagens A8.
Det begynte med D1 som var Audi V8, lansert i 1988. Denne ble etterfulgt av D2, som var den første A8 med aluminiumskarosseri og chassis som ble lansert i 1994. Dagens A8, altså D3, ble lansert i 2002, og kommer trolig til å gå frem til 2010 før D4 triller ut på markedet. Sånn er det.
Kosmetisk småtteri...
En "midlife facelift", som det heter på fagspråket, er i Audi A8-sammenheng forsiktige forbedringer og endringer. Den mest synlige er fronten som nå har fått den store Audi-grillen som innbefatter støtfangeren. Corporate Identity heter det på godt utenlandsk. Uansett vil Audi i løpet av kort tid ha gjennomført den nye fronten på alle sine modellrekker. LED-lys er i tiden, og et must for alle "premium brands". Nå er det også på plass på Audis spydspiss.
Sånne ansiktsløftninger med litt kosmetikk og litt mekanikk og elektronikk er noe de aller fleste bilprodusenter gjør med det meste av modeller. I markedsføringssammenheng skrives dette ofte om med "same shit, new wrapping".
Misforstå ikke. A8 er langt fra "shit", men som for alle mulige andre kapitalvarer er det viktig å gjøre innpakningen så frisk og tiltalende som overhodet mulig.
... og tekniske forbedringer
Under aluminiumsplatene er det også gjort endringer. Foruten den nye motoren har bilen også fått noe annen karakteristikk på luftfjæringen og mer direkte styrerespons. Legg til ytterligere arbeid i å støyisolere doningen, og bildet er mer eller mindre komplett.
Hva gjør så alt dette med den såkalte kjøreopplevelsen? Den er sikkert bedre enn før. Sannheten er at denne skribent, som kan noe om bil, ikke er i stand til å si hvor mye bedre dette er blitt enn før.
Poenget er at en A8 uansett er "state of the art" med hensyn til kjøreopplevelse i limousinklassen. Den er kanskje ikke like sporty som en BMW 7-serie, men den er neppe noe dårligere, men har kanskje litt andre karakteristikker. Det blir som med de aller dyreste vinene. De er gode alle sammen. Kvalitetsforskjellene er minimale, og smaken er som kjent delt.
Keramikk
Audi tar nå steget inn i racerklassen på bremseteknologi. Nå kan toppmodellene S8 og W12 leveres med keramiske bremser. Teknologien er velkjent fra Formel 1 og enkelte raske sportsbiler for gatebruk.
Prisen er høy, men fordelene flere. Vekten av bremseskivene er omtrent halvparten (se bilde), slitestyrken den mangedobbelte, og problemer med varmgang eliminert. Legg til at gyrokreftene blir redusert. Det samme gjør den avfjærede vekten. I sum kjempefint – bortsett fra prisen. I Norge er prisen på keramiske bremser 94.490 kroner og kan bestilles på Audi S8 og Audi A8 W12.
Anslagsvis ti prosent av S8 vil bli levert med keramiske bremser og en noe mindre andel av staslimousinene hvor eieren stort sett sitter bak. Baksetefolket har neppe det samme forholdet til bremser som bilentusiastene i førersetet.
Kort og greit: Alles klar. Alles in ordnung. Jawohl!
Fakta:
Pris: kr 895.000
Motor: 6-sylindret V-motor. 2773 ccm.
154 kW (210 hk) v/5500 o/min.
280 Nm v/3000 o/min
LxBxH: 506 x 189 x 144 cm
Akselavstand: 294,4 cm
Egenvekt m/fører: 1765 kg
Tillatt totalvekt: 2290 kg
Dekk: 235/55 R17
Bagasjerom: 500 liter (VDA)
Tankvolum: 90 liter
Aks. 0–100 km/t: 8,0 sek
Toppfart: 238 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,83 l/mil
CO2-utslipp: 199 g/km