ABT Audi RS3-R

ABT perfeksjonerer Audis kompakte kruttønne

De fleste er nok fornøyd med en "ordinær" Audi RS3, men om du ønsker enda mer pulver har ABT et nytt alternativ.

Publisert

Da den debuterte i 2021 satte Audi RS3 umiddelbart ny runderekord for biler i kompaktsegmentet på Nordsløyfa. Med 400 hester og maks dreiemoment på 500 newtonmeter dekker den behovet for de aller fleste.

Men VW/Audi-spesialistene hos ABT klør etter å sette sitt preg på en bil som dette, så for noen måneder siden presenterte de en modell trimmet opp til 460 hk.

Men det stoppet ikke der – nå har de klar sin ABT RS3-R som virkelig drar skinnet av pølsa. Her får du 100 ekstra av både hestekrefter og newtonmeter – totalt 500 hk og 600 Nm.

ABTs Power R oppgradering og intercooler benyttes i tillegg til selskapets obligatoriske motorstyringsenhet. Det reduserer den allerede kjappe akstiden fra 3,8 i standardutgaven til 3,3 sekunder.

Audis femsylindrede motor er velkjent for sin herlige resonans, men ABT perfeksjonerer lydbildet ytterligere ved å tilby to doble enderør utført i matt, rustfritt stål – hvert med en diameter på 95 mm.

For å gi enda mer dynamiske kurveegenskaper monterer ABT sine egne fjærer og stabilisatorstag. Om ønskelig kan bilen leveres med justerbart chassis med stålfjærer som kan senke bilen med 20-40 mm på begge aksler.

ABT har utviklet sin egen app som setter kunden i stand til å heve den obligatoriske fartssperren til 300 km/t. Her kan man også velge mellom ulike kjøremodi som spenner fra ECO via SPORT til RACE.

ABT RS3-R har også en spesialutviklet aeropakke som inneholder synlig karbon med høyglans overflate. Pakken inneholder frontleppe, sidevinger og speilhus så vel som diffuser og hekkspoiler.

I tillegg kommer lette 20-tommers smidde felger utstyrt med Goodyear Eagle F1 SuperSport dekk i dimensjon 245/30 R20 som spisser kjøreegenskapene.

En spesialversjon som dette har selvsagt også et eksklusivt interiør med spesialseter og logoer som forteller at din bil er en av bare 200 eksemplarer som skal bygges. Trolig har de fleste av disse allerede funnet sin eier.

Powered by Labrador CMS