Tesla Model Y ble bestselger i EU/EFTA i 2023 slik den ble i alle de nordiske landene.

Europa kjøpte 12,8 millioner personbiler i fjor

Tesla Model Y suveren vinner

Tesla Model Y ruver som fjorårets bestselger i EU/EFTA hvor salget av nye personbiler i fjor var opp 13,7 prosent og endte på 12,8 millioner. Norge hadde størst tilbakegang.

Publisert

Dette er noen av de viktigste funnene i tallene fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA i tillegg til tall brukket ned av analyseselskapet JATO Dynamics. 

  • Personbilsalget økte med 13,7 prosent i EU/EFTA til 12,8 millioner enheter.
  • For første gang passerte elbilene to millioner.
    Volkswagen-konsernet er klart størst med en firedel av markedet i regionen.
  • Mitsubishi, Honda, Jaguar, Ford, Stellantis og Kia/Hyundai er tapere.
  • Kinesiske merker økte markedsandelen til 2,6 prosent.
  • SUV-er står for halvparten av bilvolumet.
  • Tesla er den store vinneren og Model Y ble bestselger i Europa.
  • Model Y var i fjor vinner i alle de fem nordiske landene samt Nederland, Belgia og Sveits.
  • Mens elbilandelen bikket 82 prosent var den i Norden 46 prosent.

I EU økte elbilvolumet med 37,0 prosent, men takket være 24,4 prosent tilbakegang i Norge sank samlet elbilvekst i EU/EFTA til 28,2 prosent.

Med litt under en prosent av det europeiske bilmarkedet regnes Norge som en fjert i Europa, og som elbilland er vi heller ikke like viktige lenger etter at andelen elbiler levert til Norge gikk ned fra 8,8 prosent i 2022 til 5,2 prosent i 2023 av EU/EFTAs samlede elbilsalg.

Europa befestet stillingen som verdens nest største elbilmarked etter Kina, men langt foran USA. Men det er mørke skyer i horisonten for elbilene. Veksten falt kraftig mot slutten av året.

– Når man ser på dataene etter registreringstype, blir det klart at elbilinsentiver for øyeblikket først og fremst appellerer til selskaper, flåter og utleieselskaper, sier Felipe Munoz, global analytiker hos JATO.

– Mangelen på interesse fra private kjøpere bremser industrien fordi salg til privatpersoner pleier å være det mest lønnsomme for bilprodusenter. Derfor er det viktig at de gjør mer for å tiltrekke seg denne typen kunder, understreker Munoz.

Syv nye kinesiske merker gjorde entre i Europa i fjor, men bare åtte av de 30 kinesiske merkene som er tilgjengelige i Europa registrerte mer enn 1000 enheter, hvor MG sto for 72 % av totalen. MG utsolgte Cupra, Suzuki, Mini og Mazda, og var mindre enn 14.000 enheter bak Seat i den samlede rangeringen, ifølge JATO.

– Tesla har det riktige produktet på rett sted til rett tid, kommenterer Munoz.

Samtidig er det viktig ikke å glemme at bensinbilene fortsatt står for en drøy tredel av bilvolumet mens hybrider av ulike slag utgjør en drøy firedel av volumet. Taperne er dieselbilene og de ladbare hybridene.

Bilsalget i Europa i 2023

Alle personbiler Antall Elektriske biler Antall
1.Tesla Model Y251 6041.Tesla Model Y251 617
2.Dacia Sandero234 7152.Tesla Model 3100 888
3.Volkswagen T-Roc204 6103.Volkswagen ID.485 088
4.Renault Clio201 6044.MG 472 212
5.Peugeot 208193 6795.Skoda Enyaq66 247
6.Opel/Vauxhall Corsa188 1546.Fiat/Abarth 50064 244
7.Volkswagen Golf183 7167.Volkswagen ID.363 460
8.Toyota Yaris Cross176 2858.Dacia Spring59 186
9.Fiat/Abart 500173 1879.Volvo XC4050 976
10.Skoda Octavia160 66210.BMW i448 958
11.Ford Puma159 70411.Audi Q447 044
12.Peugeot 2008158 37612.Peugeot 20846 187
13.Hyundai Tucson158 05613.BMW iX145 217
14.Toyota Yaris157 75214.Renaul Megane43 587
15.Dacia Duster154 94415.Cupra Born43 533
16.Kia Sportage150 93116.Mercedes-Benz EQA38 138
17.Citroën C3145 43417.Kia Niro38 104
18.Renault Captur145 19318.Mini hatch36 725
19.Nissan Qashqai144 64819.Hyundai Kona36 155
20.Volkswagen Tiguan141 14020.Polestar 235 696
Totalt12 792 1512 011 209
Kilde: JATO. Gjelder de 28 største markedene i EU/EFTA.

Powered by Labrador CMS