-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS

Musikalsk designer
Sportsbil-forslag fra Nissan-veteran
Omtrent samtidig med Shanghai-utstillingen ble Automobile Council – en blanding av gammelt og nytt – arrangert i Tokyo. Blant det nye var en lovende sportsbil med et karosseri tegnet av en kontrabass-spillende fiolin-bygger.
AIM er et teknisk konsulentfirma i Nagoya Japan. De har lenge jobbet med New Energy Vehicles, som det heter i Kina, og har blant annet utviklet elmotorer for busser i London og deltatt på Le Mans noen år.
For å vise hva de kunne, har de også utviklet et kompakt batteri-el-drevet personbilchassis som de viste på Goodwood i fjor.
– Hvorfor ikke med karosseri også, spurte Shiro Nakamura. Så ble det en kompakt toseter som vakte en viss oppsikt på Automobile Council.
Ikke så rart. Man kunne se at dette var tegnet av en proff.
Musikalsk
Shiro Nakamura nærmer seg midten av 70-årene, gikk av som designsjef hos Nissan for seks år siden der han hadde vært med på hele Carlos Ghosn-perioden, og nå skulle han endelig få tid til å spille bass med jazzorkestret sitt, praktisere litt klassisk cello og bygge en og annen fiolin – som også er en av hobbyene hans.
Nå kunne han altså ikke holde fingrene fra fatet, så han satte seg ned og tegnet en sportslig to-seter. Klassisk sportsbil. Etter ni måneder sto bilen ferdig bygget i Tokyo og med god tid til en global debut på Goodwood.
Dette er en svært kompakt bil. Under fire meter lang og nesten ikke overheng. Karosseriet består av to meget store enheter, panseret og hekken som begge fjernes enkelt for å gi tilgang til opphengning og motor-enheten bak. Det er med andre ord ikke mange rene karosseripaneler tilbake, men de som finnes er bygget i karbon.
Clean design
Det er vel ikke mer å si om designet enn at det er veldig clean med forsiktige kurver og det eneste som karakteriserer profilen er det som ser ut som nakkestøtter som reiser seg foran bakhjulene.
De skråtthengte dørene sørger for at også deler av taket åpner seg når de åpnes. Derfra finner du veien i et Alcantara interiør med seter montert rett på gulvet og hvor de digitale dashbordet også inneholder en feed fra kameraene.
Det er ikke mye snakk om prestasjoner og tekniske data her, men i hvert fall: to elmotorer på til sammen 600 hester, rekkevidde på rundt 300 km og en vekt på cirka 1500 kg.
– Toppfart har ikke vært prioritert, sier Yukinori Suzuki, en av sjefene på AIM.
– Men i stedet for å legge vekt på lave aksellerasjonstider, som er så populært nå, jobbet vi mest med chassiset. Vi ville få frem kjøregleden blant annet ved å kontrollere momentet nøye, og legge stor vekt på turn-in egenskapene.
Så hva er det vi har her?
Er det kanskje en ny slags elektrisk MX-5?