Sehol Aipao

JAC fjerner seg mer fra VW

Nå har den kinesiske giganten JAC kommet med en kompakt elbil som egentlig er resultatet av at det tette samarbeidet med Volkswagen plutselig tok en annen retning.

Publisert

Hvor lenge skal JAC holde seg unna Norge og Europa, er et naturlig spørsmål.

De har lenge hatt en forbindelse med RSA (Suzuki, Maxus, BYD), men enten har de klar noen store planer vi andre ikke kjenner til, ellers er dette en forbindelse det ikke akkurat gnistrer entusiastisk av.

Snart 60 år gammel og mer enn en halv million biler i fjor (hvorav halvparten var tunge lastebiler) pluss store joint ventures: JAC har både røtter og volum og er ikke akkurat noen forvirret ung startup.

Nå har de kommet med en ny kompakt elektrisk sedan som ser interessant nok ut til at jeg kunne tenke meg at potensielle importører løftet på øyelokket.

Kinas nyeste bil noen dager etter at den ble lansert den 28. juli – inntil det kom noe som var enda litt nyere.

Sehol Aipao heter den. Aipao er åpenbart kinesisk for noe som er glad i å løpe. Sehol krever litt mer forklaring.

Opprinnelig var merkevaren SOL og det skulle være et sideprodukt i forbindelse med samarbeidsavtalen med Volkswagen.

Meningen var å bygge billige elbiler på en JAC-utviklet plattform.

Det kom en modell, så fikk VW kalde føtter og trakk seg. Trakk seg til de grader at de kjøpte opp et dominerende post i joint venture selskapet og døpte det om fra JAC Volkswagen til Volkswagen Anhui.

JAC på sin side tok SOL og døpte den om til Sehol. De er allerede oppe i ni modeller, noen er fremdeles drevet av varme.

Den nye Aipao har fått litt forfriskninger i forhold til de vanlige Tesla S-inspirerte karosseriene. Både front og hekk er såpass høye at det nytter ikke snakke om verken fastback eller fast front, og langs siden har bilen fått litt ekstra konturer som gjør at den klarer seg godt på egen hånd.

Lysstriper i begge ender, og den vanlige, smale belysningen i front.

Den måler 477 x 182 x 151 cm på en 276 cm akselavstand. Innvendig er det aller viktigste målet også beskjedent – den største skjermen er på 10,4 tommer.

Huaweis førerstøtte-system støtter seg på en 77 GHz radar og et kamera med 120 graders synsfelt.

Velg mellom 50,1 kWt eller 64,5 kWt med henholdsvis 460 og 600 km rekkevidde (kinesisk NEDC).

Ikke er det noe fartsfantom heller, 142 km/t og 7,6 sekunder til 100. 142 kW og 340 Nm får holde, konkluderer JAC ganske fornuftig.

Hele bilen høres gørrkjedelig og veldig attraktiv ut. For de 130.000 yuan det er snakk om - tilsvarende NOK 189.995 ifølge DNBs valutakalkulator.

Powered by Labrador CMS