-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Alfa setter ny flærr-standard
Her snakker vi en ny produksjonsmotor. Den bygges inn hvor du vil og øst/vest eller nord/syd. På 1,8 liter. Husholdningsstørrelse. Og 300 hestekrefter.
300 hester fra 1,8 liter uten antydning av hysterisk oppførsel.
Med en Alfa-logo i nærheten. Det høres ut som moro.
Om det virkelig vil bli moro får vi først vite i 2013, det er da de skal begynne produksjonen av denne fireren.
Hvis jeg skulle bygget en ny motor i dag og kunne rote blant stiv aluminiumskonstruksjon, twin cam, turbo, variabel ventiltid både på innsug og eksos, variabelt ventilløft og direkte bensininnsprøytning på minst 200 bar, tror jeg nok jeg hadde sagt:
Ja, takk – alt sammen.
Det har de åpenbart gjort hos Fiat Powertrain da de skulle legge grunnlaget for en ny motorfamilie som i første rekke skal lede Alfa-invasjonen i USA.
Og dermed betyr dette også at her har vi en motor som kommer til å møte all verdens strenge eksosregler, inklusive den kommende amerikanske Tier 2, Bin 5 – og i den sammenheng er Euro 6 en slags forsiktig forskole.
Selv om motoren i første omgang skal hjelpe Alfa Romeo tilbake til USA, først og fremst montert i den nye 4C, vil vi nok med tiden også få se den både i passende Fiater og i en og annen Dodge.
LES OGSÅ: Alfa tilbake med 4C
Harald Wester, som er Fiats topp-tekniker (og sjef for både Alfa Romeo og Maserati), lover at her har man brukt all den moderne teknologi man har kommet over for å skape en motor som ikke bare er uvanlig potent (en litereffekt på over 160 – da snakker vi!), men også svært komfortabel med hensyn til støy og vibrasjoner, med lavt forbruk og med et enestående forhold mellom ytelse og vekt.
Det sies ikke noe om turtallet – og det er vel for mye også å drømme om en motor som lystig dreier sine åtte tusen?