-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Alfa GTA til Frankfurt
Vi har tidligere fortalt at Alfa Romeo skal gjenopplive GTA-navnet, og la det bety kjapp&sterk. De to første utgavene kommer til Frankfurt, og nå begynner detaljene å dukke opp
Rent tøv, som en rekke oppegående BilNorge-brukere har påpekt. Men hva betyr den. Ettnavnet på Alfaene betyr ofte noe. I GTV betyr V Veloce (rask) og gamle TZ sto for Tubolare (rørchassis) Zagato. Men Aen i GTA? Kanskje betyr den ikke noe, muligens ble den plassert der fordi bilen ble introdusert i Amsterdam, Men mest sannsynlig er det at den betyr Alleggerita (utsatt for vekttap). I forhold til en vanlig Sprint GT var GTA nesten 200 kg lettere.
To GTA-modeller kommer til Frankfurt, 156 GTA og Sportwagon GTA, i begge er kjernen en ny 3,2 liters fireventilt V-sekser med 250 hester og 310 Nm ved 5000 omdreininger. Tøffere tannhjul i gearkassen enten man velger seks trinns eller Selespeed, og forsterket clutch. Revidert opphengning, spesielt foran, et nytt diff med en annen antispin-ordning, og større skiver med en annen servo tilhører chassisendringene. Vesentlige karosseri-endringer forteller også at her kommer det noe ganske dynamisk. Fabrikken påstår at det eksteriøret ikke bare er for øyet men at det også medfører vesentlig bedret aerodynamikk.
Den nye motoren deler for øvrig en detalj med den nesten 40 år gamle opprinnelige Giulia GTA: dobbelt tenning, eller T-Spark som det heter i dag. La oss også minnes den siste GTA. For ca. 10 år siden kom det en slik betegnelse på en utgave av 155 Q4 der motoren ble utstyrt med turbo og avleverte 400 hester.
Dagens er litt mer gatevennlig.