-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Rendering: Første elbil fra Alfa Romeo
Denne kan løfte merket til nye høyder
Den skal på markedet allerede neste år, men Alfa Romeo holder kortene tett til brystet. Vår illustratør har imidlertid klar en rendering som kan gi oss en god pekepinn på hva vi har i vente når det italienske prestisjemerket lanserer sin første elbil.
Alfa har to SUV-er på markedet, men ingen elbil så langt. Det endrer seg neste år når de lanserer sin kompakte el-SUV som så langt har gått under betegnelsen «baby-SUV» internt.
Nå er det imidlertid offentliggjort at bilen skal hete Milano etter merkets hjemby. Som minstemann i familien skal den posisjoneres under Tonale og blir en indirekte erstatning for MiTo.
Nykommeren skal dele plattform med andre modeller fra Stellantis, inkludert Jeep Avenger og Fiat 600.
Klassiske Alfa-detaljer
Den kompakte grillen gir rom for sentral plassering av registreringsskilt nederst på støtfangeren - det byr normalt på utfordringer for Alfistis. Den slanke lyssignaturen skiller seg også fra øvrige Alfa-modeller.
Klassiske Alfa-detaljer, som felger med telefonskive-design og skjulte dørhåndtak bak, gir bilen et sporty uttrykk. Regn med en skrånende takbue som gir coupé-uttrykk kombinert med markante skjermbuer og hekkspoiler øverst på bakluka.
Det virker i det hele tatt som Alfas B-SUV ikke vil dele karosserideler med Jeep eller Fiat, kanskje med unntak av speilhus, frontrute og dørhåndtak.
Velkjent plattform
Bilen skal bygges på CMP/eCMP plattformen som vi kjenner fra en rekke B-segment modeller fra Stellantis-konsernet, både tyske, franske og italienske. Plattformen er kompatibel med fossile, hybride og helelektriske drivlinjer slik vi kjenner fra blant annet Opel og Peugeot.
Alfa har annonsert at den kompakte SUV-en blir deres første skritt på vei mot helelektrifisering, men den kan også tilbys med fossilmotorer (inkludert hybride) om de ønsker å nå en bredere målgruppe i perioden frem mot 2027 når Alfa skal bli helelektrisk.
Dersom Alfa velger å benytte én motor, betyr det normalt tilsvarende oppsett som i Fiat 600e med forhjulsdrift, 156 hk og maks dreiemoment på 260 Nm. Men det ryktes at Alfa og Abarth, som skal lage en potent versjon av Fiat 600e, får tilgang til en kraftigere motor med rundt 240 hester.
Batteripakken har en kapasitet på 54 kWt som holder til en rekkevidde på rundt 40 mil.
Det spekuleres også i at Alfa kan velge å benytte to motorer for å gi bilen over 300 hestekrefter og firehjulsdrift. Uansett kan du regne med sportsligere chassis og styring enn i «melk-og-brød» modellene fra konsernet.
Den offisielle lanseringen finner sted i april i - du gjettet det sikkert - Milano. I mellomtiden kan du hygge deg med vår rendering som trolig gir en god pekepinn.