-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Honda Civic – Hyundai Elantra – Nissan Almera
De er beskjedne på salgsstatistikken, men sedanene er faktisk svært praktiske for dem som gjerne vil ha god plass i elegant innpakning. Civic, Elantra og Almera sedan er ikke noen unntak.

Først publisert i BIL 5 - 2001.
Det er ikke bare bilprodusentene som fokuserer på de praktiske bilene om dagen. Ser vi på salgsstatistikken er det kombikupéene, stasjonsvognene og flerbruksbilene som dominerer. Dette gjelder spesielt for kompaktklassen. I de større klassene har sedanene en større markedsandel. Riktignok har stasjonsvognene og kombikupéene en mer fleksibel bagasjeromløsning, men som regel har sedanene størst lastevolum.
Sedanene er likevel ikke helt glemt. Når Honda lanserer første modell i den nye Civic-serien, er det nettopp sedanen. Kombikupéene er like rundt hjørnet, men sedanen var først. Med 1,6-liters VTEC-motor med 110 hk er vår testbil den mest sportslige i dette beitet, og det er ikke bare motoren som bidrar til det. Også kjøreegenskapene er på et nivå vi normalt ikke forventer i biler med såpass god komfort.
Koreanerne har ikke fått øynene opp for stasjonsvognens fortreffelighet, og det er derfor ikke unaturlig at Elantra leveres som femdørs kombikupé eller sedan. Vi har valgt å kjøre sedanen med den minste motoren, men med litt mer utstyr enn prisledere. Den er ca 25.000 kroner billigere enn Civicen, har mer plass og bedre komfort, men er det nok?
Almera har tradisjonelt solgt best i kombikupéutførelse, men skal du ha stort bagasjerom til en rimelig pris er sedanen det naturlige valget. Denne generasjonen Almera er mer europeisk enn noen annen Nissan i denne klassen. Den gir en tyngde og følelse av soliditet du normalt ikke forbinder med de japanske bilene. Samtidig har Nissan nesten overgått seg selv når det gjelder å utstyre den med praktiske løsninger.
LES VIDERE:
- Honda Civic
- Hyundai Elantra- Nissan Almera
- Konklusjon- Priser og tekniske data