-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedsfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Honda Civic – Hyundai Elantra – Nissan Almera
De er beskjedne på salgsstatistikken, men sedanene er faktisk svært praktiske for dem som gjerne vil ha god plass i elegant innpakning. Civic, Elantra og Almera sedan er ikke noen unntak.
Først publisert i BIL 5 - 2001.
Det er ikke bare bilprodusentene som fokuserer på de praktiske bilene om dagen. Ser vi på salgsstatistikken er det kombikupéene, stasjonsvognene og flerbruksbilene som dominerer. Dette gjelder spesielt for kompaktklassen. I de større klassene har sedanene en større markedsandel. Riktignok har stasjonsvognene og kombikupéene en mer fleksibel bagasjeromløsning, men som regel har sedanene størst lastevolum.
Sedanene er likevel ikke helt glemt. Når Honda lanserer første modell i den nye Civic-serien, er det nettopp sedanen. Kombikupéene er like rundt hjørnet, men sedanen var først. Med 1,6-liters VTEC-motor med 110 hk er vår testbil den mest sportslige i dette beitet, og det er ikke bare motoren som bidrar til det. Også kjøreegenskapene er på et nivå vi normalt ikke forventer i biler med såpass god komfort.
Koreanerne har ikke fått øynene opp for stasjonsvognens fortreffelighet, og det er derfor ikke unaturlig at Elantra leveres som femdørs kombikupé eller sedan. Vi har valgt å kjøre sedanen med den minste motoren, men med litt mer utstyr enn prisledere. Den er ca 25.000 kroner billigere enn Civicen, har mer plass og bedre komfort, men er det nok?
Almera har tradisjonelt solgt best i kombikupéutførelse, men skal du ha stort bagasjerom til en rimelig pris er sedanen det naturlige valget. Denne generasjonen Almera er mer europeisk enn noen annen Nissan i denne klassen. Den gir en tyngde og følelse av soliditet du normalt ikke forbinder med de japanske bilene. Samtidig har Nissan nesten overgått seg selv når det gjelder å utstyre den med praktiske løsninger.
LES VIDERE:
- Honda Civic
- Hyundai Elantra- Nissan Almera
- Konklusjon- Priser og tekniske data