Audi RS6: Stasjonsvogn på steroider

580 hester kaster oss bakover i formstøpte sportsseter. Lydbildet fra den femliters V10-motoren gir ståpels på armene – men hva skjer når vi skal svinge 90 grader noen hundre meter lenger fram?



Publisert Sist oppdatert

Audi RS6 stasjonsvogn

Først publisert i Bil 4 - 2008.

Rustningskappløp

Med 580 hester og 650 Nm dreiemoment er Audi RS6 den kraftigste serieproduserte stasjonsvogn noensinne. Kampen om tungvektstittelen i stasjonsvognklassen har stått mellom BMW M5, Mercedes E63 AMG og Audi RS6 – alle med over 500 hestekrefter.

Akselerasjonen med RS6 ut av pit lane på F1-sjefen Bernie Ecclestones lekegrind, Paul Ricard-banen i fjellene innenfor Marseille, oppfyller forventningene. Vi lar gearkassa ta seg av skiftene, og konsentrerer oss maksimalt om å treffe bremsepunktet.

Kraftverk

Audi RS6 matcher den nesten 500 kilo lettere Audi R8; fra 0 til 100 på 4,6 sekunder – det samme gjelder tiden opp til 200, som går unna på 14,9. I motsetning til "lillebror" S6, som riktignok kan skilte med to desiliter sylindervolum mer enn RS6, har nemlig RS6 biturbo med tilhørende ladeluftkjøling. De to turboene gjør at den tisylindrede 5,0-
literen plukker frem 650 Nm – helt fra 1.500 til 6.250 omdreininger.

Lyden er spektakulær – det sørger blant annet sportseksosanlegget for, dette er et av tilvalgene på RS6. Smellet og småknatringen når elektronikken gir mellomgass for å gire ned, henter frem et bredt smil og to gedigne horn i panna.

Komfortracer

Interiøret i Audi er det sjelden noe å utsette på. Blandingen av Alcantara og karbonfiber gir en passe miks av rå sportslighet og en bil som faktisk tåler å brukes til daglig. Du kan velge mellom et tradisjonelt multifunksjonsratt og en variant som er flatt nederst, noe som bidrar til det sportslige inntrykket.

Setene sitter som støpt rundt kroppen – enten du velger bøttesetene du kler på deg eller de avanserte sportssetene der du kan justere sidestøtten både i rygg og lår slik det passer din kroppsfasong.

Fysikkens lover

Audi har utstyrt RS6 med en oppdatert versjon av sitt Dynamic Ride Control som vi tidligere har stiftet bekjentskap med i forrige generasjon av RS6 og dagens RS4. Kort forklart sørger systemet for at alle støtdempere er koblet sammen med et system som gjør at når du belaster ett hjul på bilen med stor kraft, vil hjulet som står diagonalt i forhold til dette bli stivet opp. Dermed stabiliseres bilen, og krengingen reduseres. Imponerende, men det er dessverre lite selv ingeniører i hvite frakker kan gjøre med fysikkens lover.

Vi når frem til svingen og treffer bremsepunktet litt for sent – det fører umiddelbart til at RS6 viser liten interesse for å svinge så krapt som det er behov for. Forsøket på å provosere bilen til overstyring viser raskt at det krever sin mann å holde bilen der du ønsker – uten at forhjulene bestemmer seg for å dra bilen i en helt annen retning enn der du hadde tenkt deg.

På jakt etter miljøamnesti

Et CO2-utslipp på 333 g/km er kanskje ikke så vanvittig mye som man kanskje kunne frykte når man ser ytelsene på denne bilen. Samtidig bidrar du med avgifter til staten på størrelse med et husbanklån. 2,2 millioner kroner er grenseløst mye penger for en bil. Selvsagt hinsides all fornuft – og langt utenfor de flestes rekkevidde når det kommer til økonomiske rammer for et bilkjøp. Likevel forventer importøren at det skal være mulig å selge ti RS6 i Norge.

De som velger bilen sikrer seg en ekstremt potent bil som faktisk også kan benyttes til hverdagsbruk. Er du ute etter en bil som i tillegg virkelig kan trives på racerbanen, er kanskje lillebror RS4 et bedre valg.

AUDI RS6

Motor: V10, 4999 ccm twin turbo. Effekt: 580 hk v/6250–6700 o/min, 650 Nm v/1500–6250 o/min.
Egenvekt: 2025 kilo.
Bagasjerom: 565 liter – 1660 (maks).
Forbruk: 1,4 l/mil. CO2-utslipp: 333 g/km.
0–100 km/t: 4,6 sekunder.
Pris: ca. 2.200.000 kroner.

Powered by Labrador CMS