-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Lotus mørke side
Scura heter den nyeste Lotus-modellen. Ordet er italiensk og betyr mørk (i hunkjønn), bilen er basert på Exige og debuten finner sted i Tokyo.
Når dørene åpnes for pressen i Tokyo i morgen, vil Lotus være et av bare tre ikke-japanske merker som stiller ut. Og siden de er såpass eksklusive der, passer det jo med en liten premiere.
Veldig betydningsfull for verdens sportsbilmarked kommer ikke denne bilen til å være. Den skal produseres i 35 eksemplarer og er i realiteten en Exige med max spekk og et eksteriør som er vel verd litt oppmerksomhet.
Men for å ta listen over tilgjengelig Exige-utstyr først. Denne, Scura, er forsynt med den kraftigste motoren i familien, 260 hester hentes ut fra 1,8-literen. Det gir deg blant annet litt ekstra G-følelse mot seteryggen: 4,1 sekunder til 100.
For virkelig å få ut den verdien, blir du hjulpet av en nykonstruert (utviklet for GT3-utgavene) ”launch control” og du kan også trimme traksjonskontrollen din selv – stille den inn etter hvordan overflaten på veien (eller banen) er og etter hvordan din egen kjørestil ser ut.
Lotus har også latt det følge med et sett 2-veis Öhlin-dempere som du også kan stille på til du har fått den dempingen og de handling karakteristikkene som du innbiller deg du vil ha.
Dette begynner å nærme seg superbil-karakter og –prestasjoner. Da er det ikke så verst med 199 g/km eller 0,85 liter/mil.
Men det er som sagt det utvendige man kommer til å legge merke til først. Faktisk førstere enn vanlig.
Man har brukt en ny matt svart lakk som også gir en soft følelse når du lar hendene dine stryke sensuelt over de sensuelle formene (eller hva det er man gjør).
Smaker det ikke litt av Stealth-fly? Bortsett fra at det hele er toppet med tre glossy svarte striper nedover karosseriet for riktig å fremheve det softe, matte.
Dessuten vil svart karbonfiber-overflate i alle åpningene der luft kommer inn eller slippes ut, være med på å forsterke Scura-virkningen enda mer.
Heller ikke innvendig ser metallet ut som metall lenger, brytere, girspak og tilsvarende utvekster er anodisert, slik at de har fått en antrasitt-kulør på overflaten. Mens alt som heter karbonfiber er lakkert, slik at der skinner den svarte overflaten som en passe kontrast.
(Skal vi være enige om at vi liker Lotus best når de konsentrerer seg om det som betyr noe?)