-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Bruktbilselger
Albjerk Bil Drammen AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Salgskonsulent næring
Kverneland Bil Bergen
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Merkeansvarlig/Selger
Mobile Follo AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Administrerende direktør
Jæger Automobil AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Cadillac STS: Luksussedan for Europa
Særpreget og markert design – skinn, treverk og krom i interiøret, og nesten europeiske kjøreegenskaper. Den nye STS plasserer seg øverst i storbil-segmentet.


STS
STS
Først publisert i BIL 6 - 2005.
Iløpet av mai er de første STS på plass hos norske forhandlere. Importøren ser ikke akkurat for seg noe rush, de forventer å selge fem biler i år. For sammenligningens skyld gir det vel et godt bilde på marked og kundegrunnlag når vi ser at det forventes et salg på 130 biler i Sveits.
Chassiset er satt opp spesielt med tanke på det europeiske markedet. Den drøyt 1,7 tonn tunge bilen viser derfor gode dynamiske egenskaper, med liten tendens til krenging og duving. Fortsatt er styringen et av de punktene hvor vi får signaler om at vi sitter i en amerikansk bil. Styreservoen er kraftig, men progressiv, så i høyere hastigheter er den forholdsvis kontant. Ved bykjøring kreves det imidlertid uvanlig, og ubehagelig, mye jobbing med rattet for å komme forbi minirundkjøringer og gatehjørner.
V6 med 257 hk blir bestselgeren, en motor hvor 90 prosent av maks dreiemoment er tilstede helt fra 1600 til 5800 omdreininger. En grunn til at kjøredynamikken har fått et løft, er utstrakt bruk av aluminium i hjulopphengene. Dermed har man redusert mengden av ufjæret masse. Samtidig er karosseriet stivere, Cadillac opplyser at vridningsstivheten i STS er 13 prosent høyere enn i CTS. Elektronisk stabilitetskontroll, ESP, som hos Cadillac kalles StabiliTrak, hører til standardutstyret.
Mye arbeid er lagt ned i støydempingen i de ulike delene av bilen, samtidig som den ønskede lyden er utviklet i samarbeid med Bose. Åtte høyttalere er standard, men i en 25.000 kroner dyrere Launch Edition får du Surround-system med 15 høyttalere. Da følger også navigasjonssystem, elektronisk styring av hjuloppheng (Magnetic Ride Control) og oppvarmet ratt med på kjøpet.
Det finnes selvfølgelig en V-åtter også, det skulle bare mangle når vi snakker om Cadillac og luksusklassen, en Northstar aluminium-motor med 4,6-liters volum og 325 hk. Begge motorene er kombinert med en meget behagelig femtrinns automatkasse. Forskjellen mellom V6 og V8 ligger mer på lyd og følelse enn på akselerasjon. Åtteren er riktignok et drøyt sekund raskere fra null til hundre, men når du drar på er det likevel lydbildet som utgjør den største forskjellen – smak og behag, enten ekte amerikaner-låt fra storebror eller den pirrende (og meget finkomponerte) snerringen fra sekseren. En annen detalj er svært så ulik; prisen. Billigste V8-utgave koster 267.500 kroner mer enn med V6, det vil si 1.127.000 kroner. En kuriositet: I Sverige koster den 535.000 kroner, mens V6-utgaven begynner på 420.000 kroner.
På litt sikt vil STS bli historisk, den er den første bakhjulsdrevne bilen fra GM som kommer med firehjulstrekk.
Cadillac STS 3.6 V6
Pris: kr. 859.500,-
Motor: 3,6-liter V-motor. 3564 ccm. 189 kW (257 hk) v/6500 o/min., 342 Nm v/3200 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 499 x 184 x 146 cm. Akselavstand: 296 cm. Egenvekt m/fører: 1782 kg.
Dekk: 235/50R17.
Bagasjerom: 464 liter.
Tankvolum: 66 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 7,4 sek.
Toppfart: 194 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,24 l/mil.
CO2-utslipp: 295 g/km.
Konkurrenter: BMW 5, Lexus GS, Mercedes-Benz E-Klasse, Audi A6.