-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
To nye Ver fra Cadillac
Cadillac skal debutere sin svenskproduserte BLS på IAA. Men de tar også med seg to amerikanske muskelbiler til den internasjonale utstillingen neste måned.
Den store limousinen STS samt den sportslige XLR har nemlig sine Europa-premierer i V-utgave. Og V hos Cadillac står for det samme som M hos BMW og AMG hos Mercedes – ekstra krefter og sportslige egenskaper.
Nå er det SAE (Society of Automotive Engineers) som har målt kreftene i modellene, så kanskje vi skal ta dem med en liten klype salt. STS-V oppgis til 476hk ved 6.400 omdreininger og 595Nm ved 3.900.
Grunnet begrenset plass i motorrommet til innsug og eksos, gir den samme kompressormatede Northstar 4,4-liters V8 motoren XLR-V 448hk og 561Nm ved tilsvarende turtall. Dette kompenseres med lavere vekt, slik at akselerasjonstiden til 60 mph (96 km/t) for begge er under fem sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.
Hjulopphengning, stabilisatorstag og bremser er tunet for å tåle ekstra G-krefter og gi maksimale stoppegenskaper. Begge modellene har en rekke påkostede detaljer i interiør og eksteriør som skiller dem fra standardutgavene de er basert på.
Om noen nordmenn skulle finne på å bestille en av bilene, er de trolig sikret julekort fra toll- og avgiftsdirektoratet for resten av livet.