-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Lykkeliten
Daihatsu Copen burde vært skrevet ut på blå resept.


Daihatsu Copen
Først publisert i BIL 8-2007.
I 2003 kjørte Gamleredaktøren hjem en Daihatsu Copen fra Düsseldorf – etter turen ropte han Da capo – og jammen fikk han viljen sin – igjen. Den gangen var bilen utstyrt med en 659 ccm motor med turbo og 68 hester. Når den nå kommer til Norge på alvor, har den fått en 1.3-liters motor med 86 hester som vi kjenner fra Sirion og Yaris.
Radiostyrt
Når du står ved siden av en Daihatsu Copen må du sjekke to ganger for å være helt sikker på at dette er en ordentlig bil– det vil si – det er jo et definisjonsspørsmål. Copen er nemlig over hodet ikke praktisk, den har utelukkende ett mål for øye: Plassere et smil i ansiktet ditt som man i verste fall trenger plastisk kirurgi for å fjerne.
Noen av oss fyller ganske godt – både i høyde og bredde – på forhånd hadde også mine omgivelser advart meg mot at her kommer du ikke til å få plass. Men all frykt og advarsler ble brakt til skamme. Riktignok kan det være litt trangt å snike seg inn med taket på – men med taket av glir jeg ned i sportssetene og med setet i bakerste posisjon sitter jeg helt perfekt.
Skal man sammenligne med andre biler som du kan kjøpe i dag, må det nesten bli Mazda MX5 – Copen er imidlertid forhjulstrukket, men uten at dette oppleves som skjemmende på kjøreopplevelsen. Enkelte vil kanskje sammenligne med den originale Minien – du har en følelse av at det bare er å styre og gasse, nesten uansett hvor skarp svingen er.
Copens hjuloppheng er utviklet i samarbeid med Magna Powertrain i Østerrike, med MacPherson oppheng foran og Torsen oppheng bak. Kombinert med et lavt tyngepunkt og store fjærer og gassdempere både foran og bak, får du en stabilitet i svingene som gjør at ting føles svært kontrollert. Det bør du også ha, for med den korte akselavstanden kan du få det travelt om du får behov for å rette opp en sladd.
Pass hodet
For å sikre passasjerene har Copen fått en forsterket kabin med støtabsorberende soner foran og bak. Som beskyttelse mot sidekollisjoner har dørene stålbjelker og tre støtabsorberende plater. Bilen er konstruert og testet for å tåle velt, med forsterket frontrute og veltebøyle bak stolene som standard.
Det er imidlertid ikke til å stikke under et ståltak at du bør forsøke å dra til deg hodet – for veltebøylene satt minst 15 centimeter lavere enn meg. 20 sekunder tar det å kjøre opp eller ned ståltaket. Når det kommer på, blir det ørlite grann mer klaustrofobisk i kupeen – men fremdeles er det plass til hodet.
Hver eneste Daihatsu Copen håndlages på en egen fabrikk, kalt The Expert Centre. Dette skal være folk som er spesielt utplukket fra Daihatsus andre fabrikker. Du får med andre ord noe som har sjel – også utover selve imaget til bilen.
Bil nummer tre
En Daihatsu Copen blir nok først og fremst familiens bil nummer tre. 249.000 kroner må du ut med – og det er nok litt i meste laget for en bil som utelukkende fokuserer på alt som er upraktisk. En Opel Tigra 1,.4 bensin koster 232.000.. Micra C+C med 1,4 liters bensinmotor på 88hk koster 232.700 og en 207cc koster 263.00 med 1.6-liters motor. Hadde man presset prisen ned som den billigste kabrioleten på markedet, kunne man helt sikkert solgt enda noe flere.
Skulle imidlertid forslaget mitt om blå resept gå igjennom, spiller det jo uansett liten rolle.
Fakta om Daihatsu Copen: