Dodge Caliber
Dodge Caliber
Dodge Caliber
Dodge Caliber
Dodge Caliber
Dodge Caliber
Dodge Caliber
Dodge Caliber
Dodge Caliber
Dodge Caliber
Dodge Caliber
Dodge Caliber
Dodge Caliber
Dodge Caliber

Dodge Caliber: Billigere familiebil

Det kommer en hel serie med nye Dodgemodeller. Vi har kjørt den første av dem - nye Caliber.

Publisert Sist oppdatert

Lange tradisjoner
Den neste blir nok Nitro som er bygget på en Jeep Cherokee plattform, så kommer det en bil i D-segmentet og foreløpig ser det altså ut til at Caliber blir den minste i familien. Med mindre man bestemmer seg for (og det er jo overveiende sannsynlig) å bygge Hornet - friskusen som sto som konseptbil på Genèveutstillingen i år.

Dodge er intet nytt bilmerke. I 90 år har det eksistert, og i dag er det verdens åttende mest solgte. I mange år ble det bygget Dodge i Norge, ikke minst på Strømmen, der det var noe som nesten så ut som en liten bilfabrikk.

Nå er Dodge en del av Daimler-Chrysler og målet er at Dodge skal bli for dem det samme som Skoda er for Volkswagen. Det kommer en hel serie med nye Dodge – og Caliber blir trolig den minste bilen. Neste er en jeep og deretter en større bil i D-segmentet.

Caliber er en billig bil i USA der den er utviklet og blir produsert. Der erstatter den Chrysler Neon, og leier du bil i USA er Calbra noe av det billigste du kan få utlevert. Slik blir det ikke i Europa.

30.000 billigere
Dodge Caliber er på vei fra USA til Norge. Den lages kun som 5-dørs kombikupé med to bensin- og en dieselmotor. Mest solgt i Norge blir bilen med diesel og da kan den ikke leveres med automatgear.

Dieselmotoren kjøper Dodge komplett fra Volkswagen. Det er den samme 140 hk turbodiesel som sitter i bl.a. Audi A3 og i VW Golf. Men levert i Calibra er prisene rundt 30.000 kroner lavere. Bilen koster fra kr 290.000 med diesel og fra kr 250.000 med en 1,8 liter bensinmotor på 150 hk.

”Annerledes?”
Dodge har gjennomanalysert hvem som skal være interessert i den nye Caliber. De vil at Dodge på alle måter skal være veldig annerledes, men når det gjelder Caliber så er bilen ganske standard. Det er en rommelig med få finesser og den blir ikke mer ”annerledes fordi om reklamemakerne på står det.

Det er god plass i baksetet til tre og bagasjerommet er uten noen form for nyvinning. Bilen har store 17-tommers hjul som standard. Det gir bilen et noe tøft preg – men det betyr også at reservehjulet under bagasjerommet tar veldig stor plass.

Om noen bil burde hatt run-flat dekk, så er det Caliber. Da kunne man ha utvidet bagasjeplassen betydelig. Men run flat er ikke veldig vanlig i USA – aller minst på ”billige standardbiler”. Det skal komme på en sportslig SRT4 modell som blir lansert senere.

”Alt annet enn søt”
Er du 35 år har en inntekt på rundt 320.000 kroner i året – mener selv du er maskulin og eksperimentell – da skal Dodge Caliber være en bil i ditt hjerte. Det er neppe tilfeldig at hovedbudskapet til Dodge blir ”Alt annet enn søt – for tøff vil de at bilen skal være.

Men det er litt ubalanse mellom reklamemakerne og bilen de skal lansere. For Caliber er ganske A4 – en ganske så ordinær familiebil, lettkjørt og ”helt grei på alle måter. Men ingen vil gå i staver av verken bilens form, prestasjoner eller komfort. Men en helt OK kvalitetsbil, verken bedre eller dårligere enn Ford Focus, Opel Astra, Mercedes B eller VW Golf.

Et nytt merke skal presses inn på det tøffe norske bilmarkedet. Det blir landets Jeep-Chrysler forhandlere som skal selge bilen, og neste Dodge som kommer blir faktisk en liten jeep som får navnet Nitro.

FAKTA:
Dodge Caliber 2,0 turbodiesel
PRIS: kr. 288.900

MOTOR:
4-sylindret rekkemotor produsert av VW. 1968 ccm. 103 kW (140 hk) v/4000 o/min. 310 Nm v/2500 o/min. 6 gear.

MÅL OG VEKT:
LxBxH: 441 x 180 x 153 cm
Akselavstand: 2635 cm
Egenvekt m/fører: 1360 kg
Tillatt totalvekt: 1930 kg
Dekk: 215/60R17
Bagasjerom: 524 liter (VDA)
Tankvolum: 51 liter.

YTELSER:
Aks. 0 - 100 km/t: 9,3 sek.
Toppfart: 196 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,61 l/mil.
CO2-utslipp: 161 g/km.

Konkurrenter: VW Golf Pluss, Mercedes B-Klasse, Ford Focus, Opel Astra,

Powered by Labrador CMS