Honda Insight

Bensinforbruket ligger på 0,35 l/mil i snitt og er for nedadgående, mens speedometernåla ligger på 90-merket. Honda Insight er gjerrig på bensinen, svært gjerrig.

Publisert

Honda Insight
Honda Insight

Først publisert i BIL 6 - 2000.

Den er ikke den eneste hybridbilen på markedet, men kanskje den mest sære. Mens Toyota Prius enten bruker bensinmotor eller elmotor, bruker Honda Insight elmotoren som tilskudd til bensinmotoren. Når kjøreforholdene er slik at motoren har liten belastning, er det bensinmotoren alene som sørger for fremdriften mens elmotoren har inntatt hvilestilling. Straks du tråkker litt ekstra på gasspedalen, eller motoren møter mer motstand som for eksempel en bakke, våkner elmotoren til liv og sørger for et realt skyv. Allerede ved 1500 o/min gir den 113 Nm, mens den vesle bensinmotoren alene ikke er god for mer enn 91 Nm ved så høyt turtall som 4800 o/min.

For å utnytte hybrideffekten og elmotorens kraft maksimalt, er det nødvendig med en litt mer defensiv kjørestil enn normalt. Oppskriften er enkel: Hold så høyt gear som mulig og la motoren jobbe på lavest mulig turtall. Gjør du det, vil du oppnå bensinøkonomi og kjøreytelser utenom det vanlige.

Imponerende sparsom
Jeg kjørte en runde som inkluderte både bykjøring, et par kraftige stigninger og motorveikjøring, foruten at jeg ikke sparte på kreftene når jeg trengte akselerasjon enten det var ved forbikjøringer eller når jeg skulle ut på trafikkerte hovedveier. Da jeg parkerte ved Honda-importørens anlegg utenfor Drammen etter ca 200 km variert kjøring, viste forbruksmåleren 0,34 l/mil. Meget pent for en bil som har fartsressurser som en kompaktklassebil med 1,6-liters motor.

Jeg kan følge med både på forbruk, strømforbruk og lading ved hjelp av den omfattende instrumenteringen. Når motoren drar tungt lades batteriet ut, mens det lades med en gang motoren bremser eller du aktiverer bremsene. En automatisk stopp/start funksjon finnes også. Kjører du frem til for eksempel rødt lys og bremser ned fra hastigheter over 30 km/t, vil motoren stoppe hvis du setter gearspaken i fri og slipper clutchen. Straks du legger inn førstegear starter motoren igjen, lydløst og nesten umerkelig.

Tapper du batteriet hardt, for eksempel i lange stigninger, vil elektronikken sørge for at batteriet lades også ved jevn kjøring, og det skal være unødvendig å koble på nettstrøm for lading. Nickel-metall hybridbatteriet veier 20 kg og består av 120 1,2 Volts celler. Selve elektromotoren er montert direkte på veivakselen og er bare 6 cm tykk.

Verdens letteste
Også den tresylindrede bensinmotoren er utviklet for maksimal bensinøkonomi og er ifølge Honda verdens letteste enlitersmotor i produksjon. Motoren er en såkalt magermotor med Hondas VTEC-system som regulerer innsugningsventilene for minimalt bensinforbruk. Ulempen med motorer som går magert, er at de slipper ut mye Nox. Honda Insight har derfor en spesiell NOx-katalysator i tillegg til den vanlige stokiometriske katalysatoren. For å oppnå lavt forbruk er lav vekt og lav luftmotstand to viktige stikkord. Insight har et svært så smekkert aluminiumkarosseri. Honda har god erfaring med aluminium, blant annet fra NSX. Selve karosseriet i Insight veier under 150 kg samtidig som det har 35% større torsjonstivhet enn karosseriet til en tredørs Civic. Luftmotstanden er Cd 0,25, og kanskje ikke så lav som karosseriformen skulle antyde – nye Mercedes C-Klasse har Cd 0,26.

I daglig bruk er det først og fremst det faktum at Insight er en toseter som setter begrensninger. Bagasjeplassen er heller ikke mye å skryte av. Kjøreegenskapene er meget tiltalende, og Insight er svært så lettkjørt, blant annet med en meget snerten svingradius. Førerplassen gir litt sportsbilpreg, blant annet fordi du på Honda-manér sitter lavt. Instrumenteringen er komplett og når du har vent deg til den er den også lettlest.

Stort billigere enn dette er det vanskelig å kjøre. Selv ikke de ultragjerrige dieselmotorene er så lett å kjøre billig med. Men Honda Insight er dyr. Noen norsk pris finnes ikke, Insight skal i første omgang selges bare i Tyskland og Storbritannia og i Storbritannia har den samme pris som en Honda Accord 2.0. Med riktig pris hadde den derimot vært et svært så attraktivt alternativ som familiens bil nummer to.

HONDA Insight:
Motor: 3-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,8:1. Sylindervolum: 995 ccm. Boring og slaglengde: 72,0 x 81,5 mm. Effekt: 50 kW (68 hk) v/5700 o/min. Dreiemoment: 91 Nm v/4800 o/min. Elektromotor på veivakselen. Effekt m/elektromotor: 56 kW (76 hk) v/5.900. Dreiemoment m/elektromotor: 113 Nm v/1500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser:
Skiver foran og tromler bak. ABS.
Dekk: 165/65TR14.
Mål: Lengde: 394,5 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 136,0 cm. Akselavstand: 240,0 cm. Sporvidde f/b: 143,5/132,5 cm.
Egenvekt m/fører: 835 kg.
Bagasjerom: 139 liter (VDA).
Tankvolum: 40 liter.
Aks. 0 - 100: 12,0 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk snitt: 0,34 l/mil
CO2-utslipp: 0 g/km
Pris: kjent
Forbruk og CO2-utslipp i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS