-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Nissan Sakura tar opp arven etter lille i-MiEV
Når Nissan neste år lanserer en liten el-SUV i Norge må den ikke forveksles med bybilprosjektet Sakura. Men de 3,4 meter lange bybilene er en viktig årsak til at trafikken i de store byene i Japan ikke har brutt sammen. Så hvorfor har vi så få bybiler?
De japanske småbilene, definert som Kei car med maks lengde på 3,4 meter, maksimalt 1,48 meter brede og med motor ikke større enn 64 hk, utgjør rundt en tredel av det japanske hjemmemarkedet.
Ikke sett slike biler i Norge noen gang?
Liten ble stor i Norge
Joda, helt sikkert. Den første modellen som gjorde elbilene stuerene og attraktive i Norge var faktisk en Kei: Mitsubishi i-MiEV lansert sent i 2010 i Norge.
Egentlig het bilen bare «i» og var et resultat av samarbeidet mellom Mitsubishi og Mercedes. Bilen delte plattform med Smart ForFour og hadde derfor motoren bak i motsetning til så godt som alle andre japanske småbiler som i basis var forhjulsdrevne.
Ved å gjøre «i» elektrisk var i-MiEV = intelligent Mitsubishi elektrisk bil en realitet.
Noe entusiastene drev med
Think og Kewet/Buddy kom lenge før i-MiEV, men var der først og fremst for entusiastene og ble aldri noen volumselgere. I-MiEV priset fra 250.000 kroner i mest attraktive utgave endret nordmenns syn på elbiler.
Ok, bilen var liten, men den hadde ABS-bremser, kollisjonsputer og elektriske vinduer slik man forventet at moderne biler skulle ha. Så gjorde det ikke så mye om den var liten, for bilen var jo så enkel å smette inn med blant de større bilene i trange parkeringshull.
10.000 til Norge
Når trillingene summeres opp (bilen ble også solgt som Citroën C-Zero og Peugeot iOn) er det tatt rundt 10.000 av dem til Norge, bruktimporten medregnet.
Så til spørsmålet: hvorfor er det ikke flere av sånne praktiske bybiler i Norge? OK, Smart ForTwo er en slik smart bil, men når så du en slik på veien? Fiats nye og elektriske 500 har mye flott ved seg, men heller ikke den har slått an.
Kirsebærtreblomsten
Så når Nissan nå fyller det elektriske småbilhullet etter Mitsubishi i-MiEV (Nissan sikret seg for øvrig kontrollen over Mitsubishi for noen år siden) er det med Sakura, med ganske samme utvendige mål som i-MiEV og samme ytelser.
Batteriet på 20 kWt er heller ikke særlig større enn i den japanske tassen snart 12 år tilbake i tid, men målt etter japansk kjøresyklus antydes rekkevidde på 180 km.
Kan drifte boligen
Batteriet kan også brukes som mobil strømkilde i nødstilfeller og gi en dags strøm til hjemmet.
– Vi tror Sakura vil være en gamechanger for det japanske markedet og vil gjøre elbiler mye mer tilgjengelige for kunder i Japan, sa Nissans Asako Hoshino under lanseringen. Nissan har dessverre ingen planer om å eksportere bilen.
Selvkjør
Det er ingen grunn til at små biler skal være dårligere utstyrt enn store, så Sakura, oppkalt etter det japanske kirsebærtreet som blomstrer så vakkert om våren, har naturligvis alt av førerstøtteteknologi som forventes i 2022. Dette inkluderer også ProPilot selvkjøring på nivå 2.
Den har tre kjøremoduser: Eco, Standard og Sport, og selvfølgelig én-pedals funksjon.
Nissan Sakura går i salg i Japan i sommer. Pris fra 173.000 kroner (¥ 2.333.100) inkludert nasjonale subsidier på 41.000 kroner (¥ 550.000).
Nissan Sakura EV | |
Pris fra* | Kr 173 000 |
Motor | 64 hk/195 Nm |
Batteri | 20 kWt |
Lading DC/AC | Ikke oppgitt |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | Ikke oppgitt |
Toppfart | 130 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) | Opp til 180 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 3395/1475/1665 mm |
Akselavstand | 2495 mm |
Bilvekt | 1070 kg |
Tilhengervekt | 0 kg |
Bagasjerom foran | Nei |
Bagasjerom bak | 107 liter |
Miljøklasse | A |
*Inkl nasjonale subsidier på 41 000 kroner | |
Kilde: Produsent |