Porsche Taycan til under 700.000 kroner?

Porsches super-elbiler passer perfekt for norsk avgiftsfritak. Når Taycan trolig er her sent i 2019 kan prisen bli under 700.000 kroner. Og nå er også konsept-SUV-en Mission E Cross Turismo som en Shooting Brake av samme bilen bekreftet.

Publisert Sist oppdatert

Det er slett ikke rart om mange nordmenn jubler over at Porsche nå har bekreftet at de setter Mission E Cross Turismo (bildet) i produksjon. Men ikke regn med at det skjer ikke før sent i 2020.

– Denne Porsche-modellen er som skapt for Norge. En helelektrisk sportsbil med firehjulstrekk, sportslig design og med plass til utstyr for en aktiv livsstil er drømmebilen for mange her til lands, sa Porsche-sjef Morten Scheel i forbindelse med lanseringen av konseptet i Genève i vår. Han gjentar det samme nå.

Kommer den tidsnok?
Spørsmålet er bare om Porsche klarer å få bilen i salg før norske politikere for alvor begynner å moms/avgiftsbelegge elektriske biler, signalisert fra 2021?

Den 4,95 meter lange og crossoverliknende SUV-en får etter alle solemerker de samme grunnspesifikasjonene som Taycan. Det vil naturligvis si firehjulsdrift og to motorer som i sum yter 600 hk. For konseptet Mission E Cross Turismo oppga Porsche 0-100 km/t på 3,5 sekunder, til 200 km/t på under 12 sekunder og toppfart på 250 km/t

Viktig for Porsche er også å tilkjennegi at det ikke ligger noe effekttap ved gjentatte akselerasjoner slik det er for de aller fleste andre elbiler.

Noen digital reservasjonsløsning for denne bilen er ikke på plass ennå, men i følge Scheel holder det foreløpig å flagge interessen hos en av Porsches forhandlere.

Taycan kan bli billig
Men før Mission E Cross Turismo, og sannsynligvis mot slutten av 2019, er det klart for sedanmodellen Taycan, en bil 2400 nordmenn allerede har innbetalt 20.000 kroner i depositum for å stå på reservasjonslisten.

Og i følge Automotive News blir den billigere enn først antatt. Porsches programdirektør Robert Meyer antyder pris mellom Cayenne og Panamera med startpris i Tyskland på drøyt 80.000 euro hvilket omregnet til elbilpris uten moms i Norge skulle tilsi godt under 700.000 kroner.

Til sammenlikning koster rimeligste Tesla Model S 650.000 kroner.

Finansdirektør Lutz Meschke antyder også at det er aktuelt å tilby en variant med enda høyere ytelser og at den kan komme til å koste rundt 200.000 euro, altså tett oppunder to millioner kroner.

100 km rekkevidde på 5 min
Den 800 volt litium-ion batteripakken på 90 kWh i de to elektriske Porschene holder til rundt 400 km WLTP-kjøring. Men enda mer interessant er at Porsche etter alle solemerker blir første elbilleverandør til å tilby muligheten for 350 kW hurtiglading. Det betyr at 100 km rekkevidde – i hvert fall i teorien – lades på fem minutter.

Som første med inntil 350 kW ladeeffekt, ruller nå bilprodusentene sitt eget ladenettverk Ionity ut i Europa. Den første laderen i Norge åpnes om ikke lenge på Kjerlingland i Aust-Agder.

Porsches produksjonssjef Albrecht Reimold antyder et årlig Taycan-volum på 20.000 biler, men ved å sette inn et tredje skift kan produksjonen økes om behovet melder seg.

Powered by Labrador CMS