-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
1981: Ford Escort.
Fords første Escort kom i 1968. Bilen som aldri sluttet å vinne. Tenk hva Ford var den gangen. Blodtrimmede twin cam motorer i det lille, lette Escort-skallet. 3-liters Caprier i den andre enden. Og stort sett 12-13 prosents markedsandel og Norges villeste julebord.

Men hovedårsaken til at vi gledet oss svært til den lanseringen var nok at Ford fremdeles var et fun company. Uwe Bahnsen var bransjens mest utadvendte designsjef. Ingen journalist kom tilbake fra møter med ham uten minst en eksklusiv designskisse på en serviett som ellers var full av svært dyrebare flekker. Cocq au Vin, med en 15 år gammel rødvin for eksempel. Bob Lutz var salgsdirektør, og var minst like flink til å drømme frem Ford-visjoner som åpne små sportsbiler basert, for eksempel, på den nye Escorten. Og bilen selv hørtes ut som fun.
Bare hør på prosjekt-navnet: ikke CW158, eller X-07 eller noe sånt tøv. Nei, her skulle vi møte Prosjekt Erika. På denne tiden drev nemlig Ford og oppkalte prototypene, og prosjektene sine etter de mest spektakulære sekretærene. Vi møtte dem aldri, her var det åpenbart en tysk sekretær som ble foreviget, men vi kunne mane frem spennende bilder av dem, spesielt når vi oppdaget hvem som var sjefen deres.
Så debuterte bilen, alle reiste hjem med gode historier, noen valgte den til Årets Bil, og navnet selv varte helt til Focus overtok arven i 1999 – passende nok, også som årets bil.
Stort bilde fra Ford Escort brosjyre 1981