-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
1993: VW Golf
Det låter egentlig ganske utrolig, og sier litt om hva Årets Bil egentlig er verd, men dette var altså første gang Golf kom på topp i denne avstemningen. Volkswagen hadde nemlig lenge en PR-avdeling som gikk ut fra at bilene talte for seg og at journalister kunne tenke og reagere på egen hånd.

Verken annengenerasjons-Golfen fra 1983 eller ur-Golfen fra 1974, bilen som satte Italdesign på kartet og reddet Volkswagen-konsernet fra undergang etter alt for mange luftkjølte år, kunne altså konkurrere med for eksempel Fiat Uno eller Simca 1307! Egentlig ganske utrolig, og er en del av den historiske bagasjen som fremdeles gjør at den del av oss betrakter Årets Bil med både skepsis og kynisme.
Så kan man selvfølgelig også spørre om Golf den 3.dje fortjente prisen. Med Renault Safrane og Toyota Carina som konkurrenter, var det kanskje et godt år? For i 1991/92 var jo ikke akkurat Golf oppsiktsvekkende mer. Og man kan si hva man vil om Herbert Schäfer, designsjef også i 1991, men nyskapende, slik Giorgetto Giugiaro var i 1974 kan man vanskelig beskylde ham for å være.
Men at VW fortjener å stå på listen er vel alle enige om – så får det ikke hjelpe om modellen og året ikke var spesielt betydningsfullt.