-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
1993: VW Golf
Det låter egentlig ganske utrolig, og sier litt om hva Årets Bil egentlig er verd, men dette var altså første gang Golf kom på topp i denne avstemningen. Volkswagen hadde nemlig lenge en PR-avdeling som gikk ut fra at bilene talte for seg og at journalister kunne tenke og reagere på egen hånd.

Verken annengenerasjons-Golfen fra 1983 eller ur-Golfen fra 1974, bilen som satte Italdesign på kartet og reddet Volkswagen-konsernet fra undergang etter alt for mange luftkjølte år, kunne altså konkurrere med for eksempel Fiat Uno eller Simca 1307! Egentlig ganske utrolig, og er en del av den historiske bagasjen som fremdeles gjør at den del av oss betrakter Årets Bil med både skepsis og kynisme.
Så kan man selvfølgelig også spørre om Golf den 3.dje fortjente prisen. Med Renault Safrane og Toyota Carina som konkurrenter, var det kanskje et godt år? For i 1991/92 var jo ikke akkurat Golf oppsiktsvekkende mer. Og man kan si hva man vil om Herbert Schäfer, designsjef også i 1991, men nyskapende, slik Giorgetto Giugiaro var i 1974 kan man vanskelig beskylde ham for å være.
Men at VW fortjener å stå på listen er vel alle enige om – så får det ikke hjelpe om modellen og året ikke var spesielt betydningsfullt.