-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Fremtind forsikring:
Rekorddyre skader etter steinsprut
Steinsprut forårsaker flere og dyrere skader enn før. En mildere vinter får noe av skylden, det samme gjør dyrere ruter. – Flere skader kunne vært unngått hvis vi var raskere til å reparere skaden.
– Vi fikk meldt hele 50.000 glasskader i fjor, og det høye skadenivået fortsetter i år. Samtidig blir snittskaden dyrere. Bare hittil i år har vi utbetalt 240 millioner kroner til skader på bilglass, og det er åtte millioner mer enn på samme tid i fjor, sier Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger i Fremtind.
Økningen skyldes en kombinasjon av flere ting, mener skadeforebyggeren. En mildere vinter er én av årsakene.
– De fleste glasskader kommer av dårlige veier med grus og små steiner. Steinene fester seg til dekkene og treffer bilen som kommer bak eller møter deg. Når vinteren blir varmere, brukes det mer strøsand, som gjør at mye sand og singel kastes opp fra dekkene, sier Hofstad-Nielsen.
Dyrere reparasjoner
I tillegg koster det mer å reparere eller skifte frontruter på bilen nå enn før. Mer teknologi i rutene gir kostbare reparasjoner.
– Dagens frontruter er fylt med teknologi som varmetråder, filvarsler, sensorer og head-up display. Det gjør at det koster mye mer å måtte skifte en rute nå, enn for fem-ti år siden, sier skadeforebyggeren.
Venter for lenge
I en undersøkelse som Respons Analyse gjorde for Fremtind i fjor høst, svarte 1 av 3 bilister at de har fått steinsprut på frontruten. De ventet i gjennomsnitt 15 dager før de fikk fikset skaden.
– En hel og skadefri frontrute er viktig for trafikksikkerheten. Derfor bør du reparere steinsprutskader så fort som mulig. Venter du for lenge, kan skaden i ruta sprekke opp og hele glasset må byttes. Husk også at hvis du reparerer skaden med en gang, er det gratis for deg. Hvis ruten må skiftes, må du betale egenandel, avslutter Hofstad-Nielsen.
Dette bør du gjøre hvis du får steinsprut:
- Ha alltid et steinsprutplaster liggende i bilen. Du kan få steinsprutplaster gratis hos de fleste bilglasskjeder og merkeforhandlere. Du kan også bestille det kostnadsfritt hos Fremtind.
- Hvis du får steinsprut, bør du dekke den til med teip så fort som mulig. En ubeskyttet sprekk fylles av skitt, og det kan gjøre det umulig å reparere den på et senere tidspunkt.