-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Fremtind forsikring:
Rekorddyre skader etter steinsprut
Steinsprut forårsaker flere og dyrere skader enn før. En mildere vinter får noe av skylden, det samme gjør dyrere ruter. – Flere skader kunne vært unngått hvis vi var raskere til å reparere skaden.
– Vi fikk meldt hele 50.000 glasskader i fjor, og det høye skadenivået fortsetter i år. Samtidig blir snittskaden dyrere. Bare hittil i år har vi utbetalt 240 millioner kroner til skader på bilglass, og det er åtte millioner mer enn på samme tid i fjor, sier Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger i Fremtind.
Økningen skyldes en kombinasjon av flere ting, mener skadeforebyggeren. En mildere vinter er én av årsakene.
– De fleste glasskader kommer av dårlige veier med grus og små steiner. Steinene fester seg til dekkene og treffer bilen som kommer bak eller møter deg. Når vinteren blir varmere, brukes det mer strøsand, som gjør at mye sand og singel kastes opp fra dekkene, sier Hofstad-Nielsen.
Dyrere reparasjoner
I tillegg koster det mer å reparere eller skifte frontruter på bilen nå enn før. Mer teknologi i rutene gir kostbare reparasjoner.
– Dagens frontruter er fylt med teknologi som varmetråder, filvarsler, sensorer og head-up display. Det gjør at det koster mye mer å måtte skifte en rute nå, enn for fem-ti år siden, sier skadeforebyggeren.

Venter for lenge
I en undersøkelse som Respons Analyse gjorde for Fremtind i fjor høst, svarte 1 av 3 bilister at de har fått steinsprut på frontruten. De ventet i gjennomsnitt 15 dager før de fikk fikset skaden.
– En hel og skadefri frontrute er viktig for trafikksikkerheten. Derfor bør du reparere steinsprutskader så fort som mulig. Venter du for lenge, kan skaden i ruta sprekke opp og hele glasset må byttes. Husk også at hvis du reparerer skaden med en gang, er det gratis for deg. Hvis ruten må skiftes, må du betale egenandel, avslutter Hofstad-Nielsen.
Dette bør du gjøre hvis du får steinsprut:

- Ha alltid et steinsprutplaster liggende i bilen. Du kan få steinsprutplaster gratis hos de fleste bilglasskjeder og merkeforhandlere. Du kan også bestille det kostnadsfritt hos Fremtind.
- Hvis du får steinsprut, bør du dekke den til med teip så fort som mulig. En ubeskyttet sprekk fylles av skitt, og det kan gjøre det umulig å reparere den på et senere tidspunkt.