-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
KNA ut mot bompengegebyr
– Dårlig skjult administrasjonsgebyr
Bompengeutstederen Flyt fikk nylig godkjenning av et gebyr på 5 kroner i måneden for autopassbrikken mange bilister har i kjøretøyet sitt. – Umusikalsk, mener generalsekretær i KNA, Børre Skiaker.
2022 ble et rekordår for bompengeinnkreving i Norge. Bompengeselskapenes anslåtte passeringsinntekter var på 12,7 milliarder kroner i foreløpig årsrapport fra Autopass.
I 2023 anslås det en ny, kraftig bompengeøkning, og ifølge samferdselsdepartementets budsjettdokument for inneværende år kan de stige med så mye som 20 prosent fra i fjor og lande på hele 16 milliarder kroner.
Endret praksis
Frem til bompengereformen i 2014 var det rundt 60 ulike bompengeselskaper i landet, da det ble kuttet ned kraftig i antall bompengeselskaper. Praksisen i dag er at bombrikken er gratis, men man betaler et depositum på 200 kroner som kreves inn på første faktura. Man får tilbake depositumet hvis man selger bilen, avslutter bompengeavtalen og returnerer brikken til bompengeselskapet.
Tidligere i år varslet Flyt at de oppdaterer vilkårene sine, noe som blant annet innebar en månedlig leiepris på 5 kroner per måned per brikke. De vil ikke trekke tilbake i tid, slik at for eksisterende Flyt-kunder trekkes det fem kroner per måned av depositumet, og først etter tre år må man begynne å betale månedsgebyret.
– Ikke akseptabelt
Først konkluderte vegdirektoratet med at Flyts nye praksis var ulovlig. Nå snur myndighetene og godkjenner den nye månedsleien. KNAs Generalsekretær, Børre Skiaker i KNA er ikke imponert over abonnementsordningen til Flyt.
– Dette er ikke akseptabelt. Dette er enda et dårlig skjult administrasjonsgebyr til en bompengeordning som allerede bruker store summer på drift. Jeg registrerer at Flyt sier at abonnementsordningen skal erstatte depositumet på 200 kroner. Men depositumet er penger bilistene i utgangspunktet vil få igjen ved salg, vraking eller om man av andre grunner velger å avslutte bompengeavtalen.
Fra før går nesten en milliard av bompengene til administrasjon.
– Flyts nye abonnementsordning alene vil bety ytterligere cirka 66 millioner kroner i årlig administrasjonsgebyr på toppen av dette, sier Skiaker.