-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
KNA ut mot bompengegebyr
– Dårlig skjult administrasjonsgebyr
Bompengeutstederen Flyt fikk nylig godkjenning av et gebyr på 5 kroner i måneden for autopassbrikken mange bilister har i kjøretøyet sitt. – Umusikalsk, mener generalsekretær i KNA, Børre Skiaker.
2022 ble et rekordår for bompengeinnkreving i Norge. Bompengeselskapenes anslåtte passeringsinntekter var på 12,7 milliarder kroner i foreløpig årsrapport fra Autopass.
I 2023 anslås det en ny, kraftig bompengeøkning, og ifølge samferdselsdepartementets budsjettdokument for inneværende år kan de stige med så mye som 20 prosent fra i fjor og lande på hele 16 milliarder kroner.
Endret praksis
Frem til bompengereformen i 2014 var det rundt 60 ulike bompengeselskaper i landet, da det ble kuttet ned kraftig i antall bompengeselskaper. Praksisen i dag er at bombrikken er gratis, men man betaler et depositum på 200 kroner som kreves inn på første faktura. Man får tilbake depositumet hvis man selger bilen, avslutter bompengeavtalen og returnerer brikken til bompengeselskapet.
Tidligere i år varslet Flyt at de oppdaterer vilkårene sine, noe som blant annet innebar en månedlig leiepris på 5 kroner per måned per brikke. De vil ikke trekke tilbake i tid, slik at for eksisterende Flyt-kunder trekkes det fem kroner per måned av depositumet, og først etter tre år må man begynne å betale månedsgebyret.
– Ikke akseptabelt
Først konkluderte vegdirektoratet med at Flyts nye praksis var ulovlig. Nå snur myndighetene og godkjenner den nye månedsleien. KNAs Generalsekretær, Børre Skiaker i KNA er ikke imponert over abonnementsordningen til Flyt.
– Dette er ikke akseptabelt. Dette er enda et dårlig skjult administrasjonsgebyr til en bompengeordning som allerede bruker store summer på drift. Jeg registrerer at Flyt sier at abonnementsordningen skal erstatte depositumet på 200 kroner. Men depositumet er penger bilistene i utgangspunktet vil få igjen ved salg, vraking eller om man av andre grunner velger å avslutte bompengeavtalen.
Fra før går nesten en milliard av bompengene til administrasjon.
– Flyts nye abonnementsordning alene vil bety ytterligere cirka 66 millioner kroner i årlig administrasjonsgebyr på toppen av dette, sier Skiaker.