-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

KNA ut mot bompengegebyr
– Dårlig skjult administrasjonsgebyr
Bompengeutstederen Flyt fikk nylig godkjenning av et gebyr på 5 kroner i måneden for autopassbrikken mange bilister har i kjøretøyet sitt. – Umusikalsk, mener generalsekretær i KNA, Børre Skiaker.
2022 ble et rekordår for bompengeinnkreving i Norge. Bompengeselskapenes anslåtte passeringsinntekter var på 12,7 milliarder kroner i foreløpig årsrapport fra Autopass.
I 2023 anslås det en ny, kraftig bompengeøkning, og ifølge samferdselsdepartementets budsjettdokument for inneværende år kan de stige med så mye som 20 prosent fra i fjor og lande på hele 16 milliarder kroner.
Endret praksis
Frem til bompengereformen i 2014 var det rundt 60 ulike bompengeselskaper i landet, da det ble kuttet ned kraftig i antall bompengeselskaper. Praksisen i dag er at bombrikken er gratis, men man betaler et depositum på 200 kroner som kreves inn på første faktura. Man får tilbake depositumet hvis man selger bilen, avslutter bompengeavtalen og returnerer brikken til bompengeselskapet.
Tidligere i år varslet Flyt at de oppdaterer vilkårene sine, noe som blant annet innebar en månedlig leiepris på 5 kroner per måned per brikke. De vil ikke trekke tilbake i tid, slik at for eksisterende Flyt-kunder trekkes det fem kroner per måned av depositumet, og først etter tre år må man begynne å betale månedsgebyret.
– Ikke akseptabelt
Først konkluderte vegdirektoratet med at Flyts nye praksis var ulovlig. Nå snur myndighetene og godkjenner den nye månedsleien. KNAs Generalsekretær, Børre Skiaker i KNA er ikke imponert over abonnementsordningen til Flyt.
– Dette er ikke akseptabelt. Dette er enda et dårlig skjult administrasjonsgebyr til en bompengeordning som allerede bruker store summer på drift. Jeg registrerer at Flyt sier at abonnementsordningen skal erstatte depositumet på 200 kroner. Men depositumet er penger bilistene i utgangspunktet vil få igjen ved salg, vraking eller om man av andre grunner velger å avslutte bompengeavtalen.
Fra før går nesten en milliard av bompengene til administrasjon.
– Flyts nye abonnementsordning alene vil bety ytterligere cirka 66 millioner kroner i årlig administrasjonsgebyr på toppen av dette, sier Skiaker.