-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Tips fra dekkeksperter
Anbefaler etterkontroll med pipenøkkel
Å dra til for hardt kan være like farlig som at hjulboltene løsner. Svenske dekkspesialister mener det holder å kontrollere hjulboltene noen mil etter hjulbyttet med et enkelt pipesett.
Lasse Dahlqvist i Däckspecialisternas riksförbund mener ordet «etterstramming» høres altfor aggressivt ut. Det får bileiere til å dra til mutterne eller boltene for hardt.
Spesielt hjulmutternøkkel med uttrekkbart håndtak som øker dreiemomentet, bidrar til voldsom kraft.
– Om man ikke har en momentnøkkel eller mulighet til å be et verksted om hjelp til å etterkontrollere, holder det med en vanlig pipenøkkel, sier Dahlqvist til avisen Däcksnack.
Hjulbolter som strammes for hardt, risikerer å ryke eller bli ødelagt. I verste fall kan man også ødelegge bremseskivene på bilen.
Ytterligere problemer oppstår den dagen hjulene skal tas av bilen igjen. Er boltene strammet for hardt, kan det være at man ikke klarer å løsne dem igjen.
Store skader
I enkelte tilfeller kan vibrasjoner få hjulmuttere eller -bolter til å løsne etter hjulskift. Hvert år får forsikringsselskapet If inn flere biler med store skader som følge av at hjulene har løsnet under kjøring.
– Det er bare tilfeldigheter som gjør at mennesker ikke blir alvorlig skadd når et hjul løsner i høy fart. Hvis en bil plutselig mister et hjul i 80-90 kilometer i timen, er det lett å tenke seg konsekvensene, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
Selskapet anbefaler å etterstramme hjulmutterne eller -boltene mellom 10 og 30 kilometer etter hjulskifte på bilen.
Det gjelder også om hjulskiftet har skjedd på verksted eller dekkhotell og hjulene er montert med hjelp av profesjonelt verktøy.
Høye mørketall
Antallet sjåfører som opplever at mutterne til bilhjulene løsner, er høyere enn hva som blir meldt inn til forsikringsselskapene.
– Heldigvis oppdager de fleste at det er noe alvorlig feil med bilen før det skjer en ulykke. Den vanligste måten å oppdage løse hjulmuttere på, er at du hører en rar lyd når du kjører, forklarer Clementz i en pressemelding.
– Du kan også i enkelte tilfeller føle at bilen er litt ustabil og at det er «noe» når du beveger rattet. Deretter bare baller det på seg.
I flere av dagens bilmodeller følger ikke hjulmutternøkkel eller hjulkryss med ved kjøp. If anbefaler å kjøpe slikt verktøy for å ha det liggende i bilen.
Etterkontroll bør utføres ikke bare etter sommer- og vinterhjulbytte. Hver gang hjulene har vært løsnet fra bilen – for eksempel i forbindelse med service – bør man utføre sjekken.
Tips for etterkontroll av hjulbolter og -muttere:
- Stram til boltene på nytt cirka 50 kjørte kilometer etter at hjulene har vært av bilen.
- Bruk momentnøkkel slik at boltene trekkes til med rett kraft.
- Stram boltene i et stjernemønster (fem bolter) eller kryss (fire hjulbolter).
- Korrekt moment fins i bilens instruksjonsbok.