-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Heder til norsk start-up
I den prestisjetunge Innovation Award, som deles ut under Automechanika i Frankfurt kom et smart norsk-utviklet produkt på topp.
DropRacks heter firmaet, men firmanavnet beskriver egentlig bare halve jobben som gjøres. Her er det nemlig racks som løftes også og ikke bare droppes.
Vi møtte dem første gang på Automechanika i 2016. Da var de en gjeng unge idémakere, rett ut fra Entreprenørskolen på NTNU.
Grunnlaget for turen var et takstativ med en spennende kinematikk som tillot stativet å komme ned til deg slik at du kunne laste det bekvemt i brysthøyde og så sveive det hele på plass opp på bilen igjen.
De hadde med seg beta-utgaven av fenomenet sitt til den store bilbransjemessen, og var egentlig på jakt etter investorer.
Noe må de ha funnet, blant annet takket være Gaute Ringvold som jobber med start-ups og som i dag er styreformann i selskapet.
I hvert fall var det stor optimisme da vi igjen traff dem på Automechanika i 2018 – men så kom det jo tider som bremset.
Denne gangen var optimismen på plass igjen.
– Dette har vært en god utstilling for oss, fortalte Ringvold og hadde to ferske eksempler.
– I går solgte vi til to forskjellige kunder i USA. En pall til hver – en av dem hadde en idé om å lage en bilrelatert hub bare for kvinner.
(saken fortsetter)
Og for Helge Dimmen, en av de opprinnelige fra 2016, og gründeren med de gode kinematikk-ideene, hadde det vært ekstra bra.
– På et stort arrangement tidlig i messen ble vi tildelt Innovasjonsprisen – det tror jeg ikke noen norske har oppnådd før oss, sa han, og viste stolt frem trofeet.
Denne henger høyt, i år var det 133 produsenter som konkurrerte om æren. I klassen for Accessories and Customizing ble de fulgt til døren av en smart svensk batterilader som selv fant ut hvilken pol den ble koblet til, og som selv oppdaget kjemien i batterier. En umulig-å-ta-feil lader.
Men det var DropRack som vant og fikk stor oppmerksomhet.
Uten last er den ikke særlig høyere enn et vanlig takstativ. Den genererer sikkert like mye vindstøy. Og den er utstyrt med standard T-spor slik at man kan feste alle typer utstyr. Den kan bære inntil 75 kg, og er DIN sertifisert.
Produksjonen skjer hos noe som heter Hettich som er en av verdens ledende på hengsler. Fellesnevner: kinematikk.
Produksjonen er fremdeles beskjeden, men Ringvold snakker om en dobling neste år – da er vi godt over 3000 enheter, og med interessen på Automechanika denne gangen regner han med en interessant fremtid.
I Norge selges DropRacks av Bertel O. Steen.
