Elaris Finn
Elaris Finn

Lidl selger ny Kina-bil

Vi husker vel Lidl som en tysk matpusher som – skal vi si – ikke riktig fant seg til rette i Norge. Men i Tyskland finner de på stadig nye ting, for eksempel som bilselger.

Publisert Sist oppdatert

De har nettopp gjennomført en Nissan Leaf-kampanje der bilene forsvant omtrent på dagen. Ikke minst på grunn av et attraktivt abo-samarbeid med Like2Drive.

Nå gjentar de stuntet, men med noe fullstendig ukjent.

Elaris Finn heter bilen – selv om det gjør den selvfølgelig ikke. Den har en obskur kinesisk bakgrunn – det vil si, graver du langt nok, kommer du til noe som ser litt suspekt ut i USA. Noe som heter DSG Global og en bil som heter Skyworth EV6.

En bil som Elaris også importerer, under sitt eget merke, og med modellnavnet Beo.

Det betyr åpenbart at selskapet som importerer Finn også har bestemt seg for å jobbe seg oppover i segmentene, men da sikkert uten hjelp fra Lidl.

Finn er litt interessant fordi den tilhører den nye gruppen kinesiske minibiler med batteridrift og med et utstyr du trenger ganske mange sider på å beskrive.

Overveldende kan du si utvalget er.

Med andre ord, biler som egentlig ikke finnes på markedet enda. Under tre meter lang, akseptabel plass til fire og selv om den ser ut som en fransk mopedbil fra 20 år tilbake – de med bråkete dieselmotor – er dette en bil med mer enn akseptable egenskaper.

48 hester, 115 km/t og 300 kilometer rekkevidde fra et batteri på 32 kWt. Med alle forbehold selvfølgelig – men når vi samtidig snakker om en pris på 200.000 kroner (minus 60.000 kroner tilskudd i Tyskland) er dette mer enn akseptabelt. Og: ganske viktig: 10 % under Smart EQ.

Spesielt når man kobler det til Lidl/Like2Drive abo-tilbud som ender opp på 2.700 kroner per måned over et år og/eller 10.000 km.

Så vil selvfølgelig tiden vise hva dette egentlig er for noe.

For det første er importøren fersk, etablert i 2020 og har ikke særlig mange kunder ennå, men de har kjøpt ettermarked-tjenestene gjennom Euromaster-kjeden.

For det andre kommer bilen fra en nesten fullstendig ukjent produsent: Dorcen.

Ifølge kinesiske kilder ble bedriften grunnlagt i 2018 og gikk konk i fjor høst – etter det er det BYD som har drevet fabrikken. Men hva de produserer der nå, aner ikke jeg.

Ser du imidlertid på dagens elbiler som om den er en vaskemaskin som skal vare til den bryter sammen, er det ikke sikkert dette er en dårlig deal. Varer den i mer enn ti år uten store utgifter underveis, har du hatt ganske rimelige hjul, med en infotainment- og førerstøttepakke som alene er verdt en liten formue på en europeisk bil.

Dessuten skal du ikke se bort fra at de som konstruerte denne bilen visste hva de gjorde. En vekt på bare 930 kg tyder på at der var det noen gode konstruktører med – med mindre dette tyder på altfor mange snarveier underveis.

Men regn for all del med en rekke Private Brands i tiden som kommer.

Powered by Labrador CMS