-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tøff satsing
Den skal tidlig krøkes …
Norsk supertalent (15) kjører full rallysesong på nest høyeste nivå. Even Managements Next Generation med Erik Veiby og Roy Snellingen i spissen står bak satsingen.
Han er ikke engang gammel nok til å øvelseskjøre med bil, men i år skal Karl Peder Nordstrand (15) fra Hamar kjøre det latviske rallymesterskapet med en Skoda Fabia R5.
– Det vil bli det største jeg har opplevd noen gang, sier Nordstrand.
For nå får den entusiastiske unggutten en stor mulighet til å klatre videre på karrierestigen. Bare 15 år gammel skal han kjøre en Skoda Fabia R5.
Bilen tilsvarer den som brukes i WRC 2 – det nest høyeste nivået i rally-VM. Det er mesterskapet som Andreas Mikkelsen kjørte i forrige sesong – og som Ole Christian Veiby skal kjøre i Rally Sweden.
– Det er helt utrolig å få denne muligheten. Jeg vil gjøre alt jeg kan for å bevare sjansen. Vi har som mål å få erfaring og bli kjent med bilen. Så blir det viktig å komme i mål på alle løpene. Dette gleder jeg meg stort til, sier Nordstrand.
Ekstrem motivasjon
Ettersom han bare er 15 år, er ikke Hamar-gutten gammel nok til å kjøre rally i Norge. Derfor foregår satsingen i Latvia – hvor det er mulig å få dispensasjon for unge, talentfulle utøvere. Dette er tilsvarende spor som blant andre Oliver Solberg og regjerende verdensmester Kalle Rovanperä har gått tidligere.
– Etter tre år med vårt talentprogram Next Generation er vi klare til å ta et nytt steg i karrieren til Karl Peder. Det har gjennom disse årene blitt satt store krav til gjennomføring og utvikling, både som menneske og utøver. Karl Peder har håndtert dette veldig bra. Han er en utøver som jobber hardt og har en ekstrem motivasjon for å bli best, sier Roy Snellingen, sportssjef i EVEN Management.
Nordstrand kom inn i EVEN Management allerede som 12-åring som en del av talentprogrammet Next Generation. Gjennom daglige treningsøkter de siste tre årene, har talentprogrammet fokusert på å øke basisferdighetene ved å bruke simulator, gjøre motorisert trening, terpe på noter og ikke minst kjøre mye bil.
Tung satsing
Talentprogrammet går inn i en ny fase når Nordstrand nå skal kjøre full sesong i en R5. Dette markerer også Even Managements største satsing på en så ung utøver.
– Vi startet Next Generation-prosjektet med fire svært unge utøvere som alle har hatt en enorm utvikling i prosjektperioden frem til vi nå har valgt å satse på én innenfor motorsport. Karl Peder imponerer hele tiden, både kjøreteknisk og som person. Han passer perfekt inn i vår filosofi om å utvikle førere som har en X-faktor. Når han i tillegg kun er 15 år, så er dette unikt i vår historie, sier Erik Veiby, daglig leder i Even Management.
I fjor var det crosskart som var på hovedmenyen for unggutten, men i løpet av sesongen fikk han også utfordret seg i tre rallyløp i Latvia. Det var også med tanke på en potensiell rallysatsing i 2023.
Sine to første løp kjørte Nordstrand i en forhjulsdrevet R2. Etter at han endte som raskeste R2-bil i begge løpene, ønsket EVEN Management at han skulle få teste seg i R5 – en firehjulstrekker med kraftigere motor.
Vant første løp i R5
I oktober debuterte Karl Peder i R5-bil – bare 15 år og 107 dager gammel. Ut fra våre opplysninger ble han dermed den yngste R5-debutanten noensinne.
Han håndterte utfordringen godt. Etter imponerende kjøring hele dagen, og spesielt på siste etappe, vant Nordstrand Rallijsprints Latvija med 0,8 sekunder. Med bakgrunn i disse prestasjonene falt valget nå på å kjøre en Skoda Fabia R5, driftet av det etablerte teamet SRT.
– Karl Peder er bare 15 år og rally er en ekstremt krevende sport som krever mye erfaring. På bakgrunn av dette har vi lagt opp til en offensiv, men progressiv plan for de neste tre årene. 2023 handler først og fremst om læring, sier Snellingen.
Første løp skal etter planen kjøres 10. og 11. februar på latviske vinterveier.
Om Next Generation
Next Generation er et fem-trinns talentprogram basert på toppidrettens prinsipper. Det langsiktige målet er å skape en ny norsk verdensmester i rally.
Siden oppstarten i 2019 har utfordringene i talentprogrammet gradvis økt. Karl Peder debuterte internasjonalt allerede i 2021, da han deltok i FIA Cross Car Academy Trophy og ble nummer tre i serien.
I 2022 kjørte han crosskart i RallyX Nordic, debuterte i det latviske rallymesterskapet, kjørte utvalgte GT5 løp på hjemmebane og konkurrerte i simracing for Coanda Simsport.
I 2023 er det altså det latviske mesterskapet med en Skoda Fabia R5 som er hovedaktiviteten.