-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Analyse fra If:
Disse stedene er mest utsatt for bulk
Det er ett sted på bilen som klart oftest får kollisjonsskader. Det viser en analyse av skadetall fra If. Bulken avslører en feil mange gjør.
Forsikringsselskapet If har analysert alle kollisjonsskadene som selskapet håndterer i løpet av et år. Analysen viser hvilke deler av bilen som blir skadet og trenger reparasjon. Rangeringen avslører samtidig at det er et par trafikkregler vi bør bli flinkere til å følge her i landet.
Den uten tvil vanligste kollisjonsskaden er på støtfangeren foran. Hakk i hæl følger bakre støtfanger. Mellom disse to skiller det rundt 20 prosent.
1001-1002-1003
I de ni første månedene av fjoråret ble 32.132 skadetilfeller med årsak «påkjørt bakfra» meldt inn til forsikringsselskapene, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. Det er en økning på 13,7 prosent fra samme periode i 2022.
Tallene for de tre siste månedene av 2023 ikke klare ennå.
– Husk å holde god nok avstand til bilen foran! På kjøreskolen lærer vi å telle sakte inni oss – «1001-1002-1003» – for å ha tid til å reagere og bremse. Dessverre kan det se ut som dette rådet blir litt glemt etter hvert, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
Det er særlig rundt de store byene påkjørsler bakfra skjer. Morgen- og ettermiddagsrushet må ta mye av skylden.

– Heldigvis hender de fleste påkjørsler bakfra i kø og i lav hastighet. Likevel viser det høye antallet skader at det er viktig å være skjerpet og følge godt med på veien uansett om bilen kjører sakte eller fort, sier han.
P-bulker
En del av skadene på for- og bakskjerm skjer også på parkeringsplasser og p-hus. Ryggeskader her er ganske vanlig, opplyser Clementz.
– Rygg inn i parkeringsfeltet, kjør rett ut. Da får du full oversikt og reduserer risikoen vesentlig for bulking i et trangt p-hus, sier han.
Husk vikeplikten
På If-rangeringen over de vanligste skadene er det én side på bilen som peker seg soleklart ut:
– Det er flere skader på den høyre siden enn den venstre. Særlig høyre forskjerm og fremdør er skadeutsatt. Her er den såkalte skadefrekvensen 20-25 prosent hyppigere enn på motsatt side. Disse skadene kommer gjerne når føreren ikke overholder den såkalte høyreregelen, altså alminnelig vikeplikt for bilen som kjører ut i veien fra sideveien til høyre, sier Clementz.
Lokale sedvaner
– En del steder er det nesten blitt uformelle forkjørsveier uten skilting, fordi den lokale sedvanen har gjort at veier med relativt mye trafikk blir trafikkert som om den var en forkjørsvei. Ved en forsikringsskade hjelper det dessverre lite å skylde på at «alle andre kjører jo sånn». Forsikringsselskapene og politiet legger naturligvis trafikkreglene, skilting og veimerking til grunn, sier kommunikasjonssjefen i If.
Hver femte bil på veiene i Norge er forsikret i If, viser markedstall fra Finans Norge.
Ti på topp – kollisjonsskader
1. Støtfanger foran
2. Støtfanger bak
3. Høyre skjerm foran
4. Venstre skjerm foran
5. Høyre dør foran
6. Venstre dør foran
7. Høyre dør bak
8. Høyre skjerm bak
9. Grill
10. Venstre hovedlykt