-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Økning i biltyverier:
- Pass godt på bilnøkkelen din!
I fjor var det en økning i biltyverier på 13,9 prosent fra året før, viser tall fra forsikringsbransjen.
706 biler ble meldt stjålet til forsikringsselskapene i fjor, viser tallene fra Finans Norge. I verdi utgjorde biltyveriene hele 124 millioner kroner.
– Under koronapandemien var det færre biltyverier i Norge enn vanlig. Færre mobile vinningskriminelle opererte her i landet akkurat da. Det så vi blant annet på nedgangen i antallet biltyverier og boliginnbrudd, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
Tilbake til normalen
– Vi er nok kommet tilbake til slik det var før pandemien. Aktiviteten virker faktisk å være litt høyere nå innen ulike typer vinningskrim. De mobile vinningskriminelle er tilbake for fullt her i landet. Bilkrim skjer gjerne ved at bander som har spesialisert seg på ulike merker og modeller opererer intensivt i perioder, sier han.
I 2003 ble det det stjålet over 14.600 biler i Norge, så nivået nå er mye lavere. Det har vært en nedadgående trend over de siste tiårene.
– Etterhvert som bilene har fått ny sikkerhetsteknologi, har antallet biltyverier gått kraftig ned her i landet. Innføringen av elektronisk startsperre som markedsstandard har gjort det mye vanskeligere å stjele en bil, sier Clementz.
Fraktes gjennom Sverige
– Mange stjålne biler har en transportetappe gjennom Sverige, og går derfra på ferjer eller via Øresundsbroen til Øst-Europa. Derfra blir en del fraktet videre til helt andre land i verden, sier han.
Mange biler forsvinner fordi tyven har klart å få tak i nøkkelen.
– Nøkkeltyverier skjer blant annet ved innbrudd i bolig og tyveri fra nøkkelskap hos bilforhandler eller bedrift. Ha derfor full kontroll på nøkkelen. Den øverste skuffen i entreen er der innbruddstyven leter først, så velg deg et lurere sted for oppbevaring, sier Clementz.
Matboks hindrer kopiering
Enkelte biltyver bruker høyteknologi for å forsterke signaler eller kopiere elektroniske signaturer til nøkler.
– Mitt beste råd er å oppbevare nøkkelen i en matboks i blikk hjemme. Da skjermer du antennen til nøkkelen, og signalet den avgir kan ikke bli forsterket via utstyr tyvene bruker, sier han.
Elbiler er lite attraktive å stjele, selv om det skjer tyverier av disse også, ifølge If.
– Mange elbiler har fiffig sporingsteknologi, kameraer som kan ta bilder av tyven og gode sikringssystemer, sier kommunikasjonssjefen i If.