-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Økning i biltyverier:
- Pass godt på bilnøkkelen din!
I fjor var det en økning i biltyverier på 13,9 prosent fra året før, viser tall fra forsikringsbransjen.
706 biler ble meldt stjålet til forsikringsselskapene i fjor, viser tallene fra Finans Norge. I verdi utgjorde biltyveriene hele 124 millioner kroner.
– Under koronapandemien var det færre biltyverier i Norge enn vanlig. Færre mobile vinningskriminelle opererte her i landet akkurat da. Det så vi blant annet på nedgangen i antallet biltyverier og boliginnbrudd, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
Tilbake til normalen
– Vi er nok kommet tilbake til slik det var før pandemien. Aktiviteten virker faktisk å være litt høyere nå innen ulike typer vinningskrim. De mobile vinningskriminelle er tilbake for fullt her i landet. Bilkrim skjer gjerne ved at bander som har spesialisert seg på ulike merker og modeller opererer intensivt i perioder, sier han.
I 2003 ble det det stjålet over 14.600 biler i Norge, så nivået nå er mye lavere. Det har vært en nedadgående trend over de siste tiårene.
– Etterhvert som bilene har fått ny sikkerhetsteknologi, har antallet biltyverier gått kraftig ned her i landet. Innføringen av elektronisk startsperre som markedsstandard har gjort det mye vanskeligere å stjele en bil, sier Clementz.
Fraktes gjennom Sverige
– Mange stjålne biler har en transportetappe gjennom Sverige, og går derfra på ferjer eller via Øresundsbroen til Øst-Europa. Derfra blir en del fraktet videre til helt andre land i verden, sier han.
Mange biler forsvinner fordi tyven har klart å få tak i nøkkelen.
– Nøkkeltyverier skjer blant annet ved innbrudd i bolig og tyveri fra nøkkelskap hos bilforhandler eller bedrift. Ha derfor full kontroll på nøkkelen. Den øverste skuffen i entreen er der innbruddstyven leter først, så velg deg et lurere sted for oppbevaring, sier Clementz.
Matboks hindrer kopiering
Enkelte biltyver bruker høyteknologi for å forsterke signaler eller kopiere elektroniske signaturer til nøkler.
– Mitt beste råd er å oppbevare nøkkelen i en matboks i blikk hjemme. Da skjermer du antennen til nøkkelen, og signalet den avgir kan ikke bli forsterket via utstyr tyvene bruker, sier han.
Elbiler er lite attraktive å stjele, selv om det skjer tyverier av disse også, ifølge If.
– Mange elbiler har fiffig sporingsteknologi, kameraer som kan ta bilder av tyven og gode sikringssystemer, sier kommunikasjonssjefen i If.