-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS

KNA om veiprising
– Bilistene delt på midten
Debatten om man skal bytte ut bomstasjoner og veibruksavgift med en veiprisingsmodell hvor bilistene betaler basert på antall kjørte kilometer, er i full gang. En nasjonal spørreundersøkelse gjennomført av KNA viser at folket er delt i spørsmålet.
Bor du på én side av en bomstasjon og jobber på den andre siden? Da er du kanskje positiv til en veiprisingsmodell som erstatter dagens modell med bomstasjoner.
I lys av en pågående konseptvalgutredning gjennomført av Statens vegvesen og Skatteetaten, er debatten nå i gang om man skal endre dagens bompengeordning. Arbeiderpartiet har vært tydelige tilhengere av en veiprisingsmodell.
En ny nasjonal spørreundersøkelse Infact har gjennomført på oppdrag fra Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) viser at litt flere er positive enn negative til å innføre veiprising.
– Interessante tall
26,7 prosent sier at de er negative til en veiprisingsmodell, mens 33,6 % er positive. Den største gruppen er imidlertid de som enten er nøytrale eller som ikke har bestemt seg. Generalsekretær i KNA, Børre Skiaker synes tallene fra undersøkelsen er interessante.
– Dette er nok et uttrykk for at ingen er kjent med hva en veiprisingsmodell vil bety i praksis. Vi er imidlertid kjent med at mange som er negative til veiprising frykter høyere utgifter og økt overvåking hvis man tar i bruk en veiprisingsmodell som måler kjørelengde, tid på døgnet og hvor du kjører. KNA støtter heller ikke en fullverdig veiprisingsmodell, sier Skiaker.
– Bare i år er bilistenes utgifter til bompenger estimert å øke med opptil tre milliarder ifølge skatteetatens egne estimater, sier Skiaker.
Det er også forståelig at de som bor på «feil side av bommen» vil oppleve det som mer rettferdig hvis de betaler per kjørte meter i stedet for dagens ordning i bomringene, der man betaler «full pris» ved passering av bommen, selv om man kun kjører 50 meter på den nye veien etter bompasseringen.
– Veiene må være for alle
– For KNA sin del er utgangspunkt at vei er en samfunnskritisk infrastruktur som bør finansieres av fellesskapet og være for alle. Argumentet for veiinvesteringer er trafikksikkerhet og fremkommelighet, og da er det et paradoks når bruken av veiene prises så høyt at en betydelig andel av bilistene presses over på mer trafikkfarlige sideveier slik vi eksempelvis ser i Gudbrandsdalen, sier KNAs mangeårige sjef.
Menn mer negative
En av tre menn stiller seg negative til bompenger, mens mindre enn en av fem kvinner gjør det samme. Det er også et stort antall av kvinnene som fremdeles ikke har gjort seg opp en mening om veiprising eller bompenger.
