BMW kommer med en X

Den nye BMW-coupéen som nettopp har debutert i Detroit var forholdsvis overraskende. I tillegg til et oppsiktsvekkende utseende har denne sportscoupéen off-road egenskaper og er utstyrt med en dieselmotor. Den skulle kanskje egentlig vært kalt ParadoX?

Publisert

UP-varsler
Et karosseri i aluminium som står på 20 tommers hjul og en spoiler som gir politiet signal når du kjører over 110 km/t (da heises den ut av hekken) er også særtegn. For ikke å snakke om belysningen. Ikke bare svinger frontlysene med rattbevegelsene, de forutser svinge-bevegelsene slik at du oppdager svingen lenge før du egentlig skal. Det er bilens navigasjonssystem som påstås å være så nøyaktig at lysene følger veien før øynene dine klarer det. Og bremselysene gir beskjed om hvor hardt du hiver ut ankeret, et lett trykk på pedalen til venstre tenner bare de ytterste bremselysene. Full brems og hele hekken lyser rødt.

Men det største paradokset synes nå jeg er selve designet. Da BMWs designsjef Chris Bangle fremdeles jobbet hos Fiat var et av høydepunktene hans der den nydelige Coupéen. Produksjonen av den ble stoppet i fjor, nå ser det ut som om Bangle vil lage en ny og litt mer moderne utgave av dette mesterstykket. Riktignok utstyrer han den nye modellen sin med en rekke pompøse forklaringer, han påstår for eksempel at vi her har et nytt design-språk som han kaller Flame Surfacing. Flatene skal se ut som energiske flammer som slikker oppover. Derfor har designerne også fått frihet til å innføre assymetri i sine design, sier han. Og ikke bare det, her kan vi ane en høyspent energi, nemlig i spenningen mellom følelse og funksjon, mellom skulptur og maskin.

Hjælp!

BMW X konseptet er et spennende design som står på egne ben uten masse mumbo jumbo. Og dersom han ikke ønsker at vi skal se noen genetiske linjer fra hans tidligere verk her, så greit for meg. Jeg synes nå allikevel både Fiat Coupé og BMW X er spennende biler.

Stort bilde forfra
Stort bilde bakfra
Stort bilde fra siden
Stort bilde med åpne dører
Stort bilde av førermiljø

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS