Chrysler Voyager: Chrysler Voyager - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Chrysler Voyager
PRØVEKJØRT: Skyvedør på hver side og inntil sju seter. Fleksibilitet og plass er stikkord for den nye Voyager.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 4 - 2001.

I disse dager er den nye Voyager – fjerde generasjonen i løpet av 18 år – klar for Norge. Sammenlignet med forrige utgave er panseret hevet 25 mm i forkant og grillen er trukket 25 mm fremover. Bilens bakpart er noe høyere, og generelt den blitt rundere. Som tidligere leveres både kort og lang utgave, sistnevnte er 29 cm lengre utvendig og har 15 cm lengre akselavstand.

Ved siden av fleksibiliteten med seteløsningene, er det to vesentlige bruksfordeler med Voyager. Først og fremst at den har skyvedør på både høyre og venstre side, noe som forenkler adkomsten til baksetet når bilen står parkert mellom andre biler, og dessuten er bakdøren topphengslet og har full ståhøyde under – vel og merke hvis sjåføren ikke er høyere enn 185 cm.

Ny turbodiesel
En ny direkteinnsprøytet dieselmotor på “common rail”-prinsippet leveres av italienske VM Motori. Dette er samme motor som også vil komme i den nye Jeep Cherokee. Med 2,5-liters volum og turbolader kan den vise til 12 prosent mer ytelse og nær ti prosent lavere forbruk enn den tidligere dieselmotoren. Toppfarten på 185 km/t har bare akademisk interesse her i landet, og en akselerasjon i overkant av 13 sekunder fra 0-100 km/t tilsier at den ikke er noen sinke blant flerbruksbilene.

Ved siden av dieselmotoren leveres Voyager med to bensinmotorer, en 2,4-liter med 152 hk og en 3,3-liters V-sekser med 182 hk. Sistnevnte er modifisert for bruk i den nye Voyager, og kan nå vise til 14 prosent mer ytelse og ti prosent høyere dreiemoment. Voyager med 2,4-liters bensinmotoren vil falle gunstigst ut i pris, og koster ca 465.000 som personbil.

Stiv bakaksel
Selv om Voyager nå er modernisert og fornyet på de fleste punkter, finner vi fortsatt stiv aksel og bladfjærer bak. Chryslers konstruktører sier at dette er gjort for å opprettholde stabiliteten og komforten, men samtidig er det ingen hemmelighet at en slik løsning bidrar til å holde prisen nede. På det amerikanske markedet holder Chrysler fast på trommelbremser på bakhjulene, men her i Europa er skivebremser standard på alle fire hjul.

Limited-versjonen, som bare leveres i lang utgave, er utstyrt med en smart midtkonsoll mellom forsetene som med enkle håndgrep kan flyttes til baksetet eller løftes helt ut av bilen. Denne er låsbar og inneholder to rom, ett stort som kan romme kamerautstyr eller en liten bag, og ett mindre. Limited har også elektrisk
åpning og lukking av både bakluke og skyvedører, og dessuten hører antispinnsystem med til standardutstyret. På de to andre utstyrsnivåene, SE og LX, er antispinn ekstrautstyr. Vel verdt å merke seg er det også at den nye Voyager kan leveres med firehjulsdrift.

DETTE ER CHRYSLER VOYAGER:

 

2.4 16V

3.3 V6

2.5 TD

Sylindervolum:

2499 ccm

3301 ccm

2500 ccm

Boring x slag:

87,5 x 101 mm

93 x 81 mm

92 x 94 mm

kW(hk)/omdr.:

114(152)/5200

136(182)/5200

104(140)/4000

Nm/omdr.:

226/4000

285/4000

312/1800

Dekk:

215/65R16

215/65R16

215/65R16

Egenvekt:

1834 kg

1880 kg

1860 kg

Aks. 0-100 km/t:

13,3 sek.

Toppfart:

185 km/t

Forbruk by:

1,59 l/mil

Forbruk landevei:

0,98 l/mil

Forbruk snitt:

1,20 l/mil

Pris:

465.000,-

505.000,-

Lengde: 480,3 cm. Bredde: 199,7 cm. Høyde: 174,9 cm. Akselavstand: 287,8 cm. Bagasjevolum: 428 l. (VDA).
Forbruk i følge 93/116/EU. Alle tall gjelder kort versjon.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: