Volvo S40: Volvo S40 T4: Papparacer - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Volvo S40 T4: Papparacer
PRØVEKJØRT: Dette er bilen for menn som ikke vil fire på kravene, selv om de er blitt fedre. Men T4 er egentlig litt skuffende usportslig.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 4 - 1998.

T-modellene skal kombinere Volvos gamle image – høy sikkerhet– med deres nye; høy fart og komfort. Og det har lyktes i stor grad. Under panseret på S40 T4 sitter en rekkefirer på 1,9 liter med fire ventiler pr sylinder og turbo. Resultatet er 200 hk, og minst like viktig, et dreiemoment på 300 Nm fra 2.400 til 3.600 o/min.

Motoren er stillegående og har egentlig en skuffende usportslig lyd og gassrespons. Noen sportsbil er T4 ikke. Men bevares. Det går an å forflytte seg svært hurtig, selv om de 200 hestene ikke alltid gjør så mye ut av seg. Du mer ser på speedometeret at farten øker, enn egentlig føler det. Turboen er også noen ganger litt uvillig til å få fart på seg. Men holdes turtallet over 2.500 o/min er det fort gjort å kjøre forbi et vogntog, selv med fire i bilen og fullt bagasjerom.

Men alle hestekreftene har også sin pris. For T4 mestrer ikke alltid kombinasjonen av 200 hk og forhjulsdrift. Under hard akselerasjon, spesielt på litt sleipt underlag, bør du holde hardt i rattet. Hvilket egentlig er fornuftig hele tiden. Volvos antispinnsystem, Dynamic Stability Assistance (DSA), greier nemlig ikke alltid å holde alle hestene i tømme. Systemet merker når et av forhjulene får høyere hastighet enn bakhjulene og reduserer motorkraften i 16 trinn til hjulene igjen har lik hastighet. Selv om DSA ikke oppfyller alle løftene fra reklamebrosjyrene, fungerer det bra for veigrep i bratte bakker. Jeg ble ikke fristet til å slå av systemet, slik jeg har i andre biler.

Gynger i humpene
I utgangspunktet ligner kjøreopplevelsen på en krympet S70. Bilen føles solid og vel sammenskrudd uten sjenerende knirkelyder. Riktignok trenger litt hjulstøy inn bak i kupéen. Bilen er stiv og krenger ikke mye i svinger. På snø- og isføre oppfører den seg pent og kommer ikke med overraskelser. Den vanlige understyringen er lett å kontrollere og gjør at S40 T4 oppleves som svært så sikker på vinterføre.

Men den har en irriterende egenskap: Den takler store humper dårlig. Harde fjærer kombinert med løs returdemping gjør at bilen gynger for mye i lengderetning. Og det føles ikke behagelig. Det merkes spesielt godt når bilen er tungt lastet. Så lenge veien er slett ligger bilen stabilt på veien, men T4 er følsom for sporet vei og har en tendens til å vandre litt. Små hull og ujevnheter passeres komfortabelt. Det smeller av og til litt, særlig i bakhjulsopphenget, men du hører det mer enn det merkes. T4 er utstyrt med noe stivere fjærer og kraftigere krengestabilisatorer enn en vanlig S40. Du får også T4 medsportsfjæring som er lavere og enda stivere. Styringen er fast og så presis som myke vinterdekk tillater.

Behagelig bak rattet
Volvo har alltid laget gode seter og fremsetene i S40 er ikke noe unntak. Selv etter mange timer bak rattet føles rygg og bak like fin. Mine relativt storvokste baksetepassasjerer var ikke like fornøyde etter to timer. Plassen i baksetet er svært god, men du synker nedi setet og det blir hardt å sitte der over lengre tid.

I baksetet er det tre hodestøtter og trepunkts bilbelte på aller plassene. I tillegg til kollisjonspute på fører- og passasjerplass, har T4 sidekollisjonsputer foran.

Bagasjerommet på 415 liter er lett å utnytte. Godt utstyrt med lastestropper og sikkerhetsnett samt holdere for småting. Men jeg savnet skiluke i bakseteryggen. Det burde en vinterbil som Volvo ha. Derimot er det oppvarmede speil og pussere på frontlyktene. Det siste er det eneste som duger når det er grisete vinterføre.

Volvo opererer med en grunnpris for SV40 T4 på 368.000 kroner. Derfra er det bare å legge til skinnseter til 7.500 kroner, elektronisk klimaanlegg til 19.000 kroner og elektrisk justerbare speil og elektriske vindusheiser for 7.500,-. Skinnratt er derimot standard, det samme er 205/50 sommerdekk på 16’’ felg. Vinterstid holder det med 195/55 på 15’’ felg. For å understreke luksuspreget er det krom dørterskler og valnøttinnlegg i dashbord og dører. Utvendig skiller ikke T4 seg så mye fra de mer motorsvake modellene, men doble hovedlykter og spoiler på bakluka avslører den.

Volvo T4 er en luksuriøs og meget rask familiebil, men noen ulv i fåreklær er den ikke, 200 hk til tross. Mer lik en veltrent golden retriever.

VOLVO S40 T4:
Motor: 4-sylinderet rekkemotor, turbo, to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1855 ccm. Kompresjon: 8,5:1.147 kW(200 hk)v/5.500 o/min. 300 Nm v/2.400- 3.600 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 205/50VR16 (195/55QR15 Continental Viking Contact.)
Mål: Lengde: 448,3 cm. Bredde: 171,7 cm. Høyde: 141,3 cm. Akselavstand: 255,0 cm. Sporvidde f/b: 145,4/147,4 cm.
Egenvekt m/fører: 1385 kg. Maks. taklast: 100 kg.
Volum: Bagasjerom: 415 liter (SAE). Tank: 60 liter.
Aks. 0-100 km/t: 7,3 sek
Toppfart: 235 km/t
Forbruk by: 1,37 l/mil
Forbruk landevei: 0,70 l/mil
Forbruk gjennomsnitt:  0,95 l/mil
Pris: kr 368.000,-
Forbruk i følge EU-97 (93/116/EU).

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: