Mitsubishi Pajero: Mitsubishi Pajero - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Mitsubishi Pajero
BRUKTBIL: Vær ekstra på vakt når du kikker på brukt Pajero. Ikke fordi bilen er dårlig, snarere fordi den er farlig populær.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 1 - 2003.

Så populær at den sjelden står i bruktbilhallene. Hvis den kjører innom, forsvinner den fort ut igjen, iallfall når den har dieselmotor. Folk står
nærmest i kø, og derfor er det også enkelt å kvitte seg med en brukt Pajero privat. Vanligvis skal privatsalg gi tydelig lavere pris, men merkeforhandlere opplyser at prisforskjellen på Pajero ikke er stor. Det forekommer faktisk at privatsolgte biler selges langt over listepris. Situasjonen er altså uryddig. Dette gjelder også tilsvarende terrengbiler av andre merker.

Når du kjøper privat, gjelder det å sjekke bilen på alle bauger og kanter. En nøytral test er påkrevet, og full servicehistorie betyr mye. Tilstanden er avhengig av bruken. Pajero kan ha levd et hardt liv i skogen, eller en daff tilværelse som børstraktor. Den er robust bygget, men hvis den har fått for mye juling, er det mye som kan ryke - og pengene flyr.

Statistikker forteller at annen generasjon Pajero jevnt over ikke har store problemer. Salt kan trenge inn i styresnekka og ødelegge den. Starterkransen har lett for å ryke. Det er ikke uvanlig med skraping ved gearskift når oljen er kald. Skraping med varm olje tyder på slitte synkronringer. Gearkassen holder ikke evig, men greier som regel 300.000 km. Slark i styreleddene forekommer. Det største problemet oppstår hvis eieren har gitt blaffen i å bytte tannrem. Motorhavari er ingen spøk, så her må kjøperen etterforske.

Legende
Pajero er en av få japanske billegender. Første generasjon kom i 1983, og satte i gang bølgen av siviliserte terrengbiler til overkommelig pris. Den hadde problemer med topplokk og drivverk, og rustet i karosseriet.

Denne testen gjelder annen generasjon fra 1991 til 1999. Rustproblemet forsvant, og også de tekniske problemene minket. I 2000 kom den mer luksuriøse tredje generasjon som fikk selvbærende karosseri.

Faktisk produseres gamlingene fortsatt. Første generasjon i form av koreanske Galloper Exceed som ikke selges i Europa lenger.

Annen generasjon Pajero bygges av Mitsubishi selv, og selges i flere europeiske land, men ikke i Norge. Annen generasjon stiller med såkalt Super Select firehjulsdrift som gir nesten alle muligheter. På lett føre kan du kjøre med drivstoffsparende bakhjulsdrift. Neste trinn, som kan kobles inn og ut under 100 km/t, er permanent firehjulsdrift med mellomdifferensial, og kan brukes når som helst. Differensialen kan sperres når forholdene krever det. Blir underlaget enda verre, kan du kjøre i lavgear, der også differensialbrems på bakakslingen slår inn.

Pajero kom i to lengder. Den lange femdørs Wagon dominerer hos oss, helst som avgiftsgunstig varebil med 99 hesters dieselmotor på 2,5 liter. Senere fulgte 2.8 TD med 125 hk. V6 bensinmotorer med 3,0 liter og 150 eller 181 hk, samt 3,5 literen med 208 hk er mer sjelden vare.

Når varebilen er ti år gammel kan den bygges om til personbil uten ekstra avgift. Ombygging koster 12-13 tusenlapper inklusive seter og belter for en femseter, pluss et par tusenlapper ekstra hvis du trenger syvseter.

Når ombygging til personbil skjer før tiårsgrensen, blir avgiften høy fordi bilen er tung og har stor motor. For en 95-modell Pajero 2.5 TD er avgiften 28.216 kroner, for en 97-modell 65.837 kroner og for en 99-modell 103.458 kroner.

Har fått kjørt seg
Stort sett har våre brukttester gjeldt 5-6 år gamle personbiler med normal kjørelengde. Denne gang slår vi kloa i en arbeidshest som har gjort ti års tjeneste, en 2.5 TD GLX varebil fra 1993med 214.000 kilometer bak seg, til salgs privat for 120.000 kroner. Den har brukbart utstyr: ABS, nærbetjent sentrallås, el-drevne ruter og speil, justerbare støtdempere bak og full instrumentering.

Vi legger ut på store og små veier. Bilen føles tett og fin i understellet. Høy kjørestilling, glimrende oversikt og gode, hydraulisk fjærende forseter gjør det lett å trives. Turbodiesel med kort utveksling gir godt med krefter i bunnen, men den støyer desto mer i norsk motorveifart. Forbikjøring går i en fei i fjerde gear, mens tredje mister pusten litt for fort.

Noen feil merkes lett. Turtelleren og tankmåleren har streiket. Blinklyshendelen går ikke tilbake til nullstilling. Førersetet har en revne på siden. Et blinklysglass er knust og et skiltlys er defekt. Høyre fordør har en halvstor bulk,men stort sett er karosseriet og lakken i orden.

Hva finner NAFs testmann Øyvind Opheim i tillegg? Oljelekkasje ved kardangen. Slakk i venstre bærekule i forstillingen. Rustdannelse på rammevangene, på vognbunnen ved bakstillingen, og på et støvdeksel på støtdemperen, men ikke alvorlig.

Opheim mener allmenntilstanden er bra, men er litt i tvil om prisen kan aksepteres. Han bestemmer seg for “ja”, forutsatt at manglene ordnes. Som sagt, brukt Pajero er så populær at prislistene ikke forteller alt om markedssituasjonen.

Tekniske data

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: