Citroën C1: Citroën C1: Ramp - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Citroën C1: Ramp
PRØVEKJØRT: Det er vel en liten ramp bygget inn i de fleste av oss. Min kommer lett frem når jeg kjører en bitte liten bil som er slik at den ganske fort blir en del av meg.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 4 - 2006.

Det underlige er at jeg var ikke like rampete i Toyota Aygo som jeg ble da jeg satte meg opp i Norges første Citroën C1, selv om begge bilene egentlig er identiske.

Men det er to ting som er forskjellig, og det er mulig det er nok. Citroënen har ikke den lille kvisa foran på panseret, så den er ikke like “kjut i feisen”. Og mens Toyotaen har standard issue-nøkkelen som føles som en slapp blikkbit bakt inn i en klump hardplast har Citroënen en tung nøkkel som du tydelig merker i hånden når du starter bilen.

Jeg vet ikke, men det skulle ikke forundre meg om det var nok. Eller kanskje det var føret. Såpeglatte Oslo-gater, så man fikk både bilen i skikkelig gass-av-overstyring eller fikk sprutet med forhjulene i akkurat den retningen jeg ville.

For ikke å snakke om at det er en dreievillig motor med mer muskellyd enn man trodde det fantes muskler til, og med meget presis gearkasse. Du skal bare være litt kjapp i oppfatningen og med høyre hånden for å utakse de fleste dobbelt eller treganger så store bilene, med den normalt søvnige Oslobilisten bak spaken.

Nordmenn vil av en eller annen grunn ikke ha slike biler. De vil til de grader ikke ha dem at Citroën avstår fra å bringe noen salgsprognoser (Toyota skal selge 750 Aygo i år – nesten like mange som segmentet totalt i fjor).

Jeg skjønner ikke hvorfor vi er så skeptiske. Innkjøp under 130.000 kroner, japansk kvalitet, en motor som gjør dette til det aller mest moderne du kan delta i et Treff-til-Tusen med (det er ikke mye som er villere, dieseloljebomber er for eksempel ganske spektakulært), fire dører, rimelig plass til fire (forsetene gir overdådig plass i de fleste retningene) og et adekvat bagasjerom med en hekk-klapp du kan få opp med hendene fulle av poser.

For ikke å snakke om, apropos vinter, at den lille kupeen varmes opp på minutter og det tar deg et halvt minutt, uten at du forstrekker deg, å skrape frontruta.

Og – det er jo bare å kalle en spade for en spade – mindre enn 3,5 meters lengde gjør deg til vinneren i de fleste pass-på-parkometervakten-lekene. Du finner lettere et ulovlig hull med en slik liten, slik at du kan parkere rett utenfor den butikken du prøver brudekjolen i – eller hva det er du skal – og derfor kan du lettere holde øye med uniformene enn dersom det ulovlige hullet hadde ligget rundt hjørnet.

Det er ikke lenge til vi skal bringe en skikkelig prøvekjøring med C1 her i bladet, men frem til da skal jeg bare nok en gang peke på at dette var en rød liten ikke-bombe som ga meg over snittet antall smil pr. kilometer.

Kort om bilen:
Pris fra: kr. 130.700,-
Motor: 3-sylindret rekkemotor. 998 ccm. 50 kW (68 hk) v/6000 o/min. 93 Nm v/3600 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 344 x 163 x 147 cm. Akselavstand: 234 cm. Egenvekt m/fører: 885 kg. Tillatt totalvekt: 1245 kg.
Dekk: 155/65 R14.
Bagasjerom: 139 liter (VDA).
Tankvolum: 35 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 14,2 sek
Toppfart: 157 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,46 l/mil
CO2-utslipp: 109 g/km

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: