De Tomaso fra Pininfarina - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
De Tomaso fra Pininfarina
Går det som noen optimistiske italienere håper, får vi et møte med de Tomaso igjen. På Genève-utstillingen i 2011.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Dersom vi virkelig ser en stand som heter ”de Tomaso” i Genève i mars, om snaut halvannet år, betyr det bare at blant superbilene begynner dette italienske merket å få like mange reinkarnasjoner som Aston Martin. Kattas ni liv blir pinglete i sammenligning.

LES: De Tomasos historie

De fleste av oss forbinder kanskje først og fremst Pantera med de Tomaso-navnet. Nydelig kupé fra 70-tallet.

Alessandro de Tomaso døde i 2003. Til da hadde han, i sin rullestol på det hotellet han eide i Modena, og hans meget skarpe amerikanskfødte kone, klart å holde liv i navnet, ikke minst ved hjelp av innsats fra den norsk/amerikanske Quale-familien. Men de siste fire årene har det vært lås på døra.

SØK: Du får mange treff på de Tomaso på BilNorge.no

Nå har en italiensk investor, Gian Mario Rossignolo, som først gikk ut og hjalp Pininfarina, da han leide deres store fabrikk i Grugliasco, gitt beskjed om at han akter seg til Genève med en flunkende ny de Tomaso.

En crossover 4x4, tegnet av Pininfarina (som takk for at han tok fabrikken ut av deres regnskaper?) og bygget i kanskje så mange som 8.000 eksemplarer årlig på den nye fabrikken hans.

Han har til og med gitt oss navnet: Tosca, - et navn jeg tror aldri har vært brukt på noen bil før. Toscana ja, men Tosca, nei. La oss håpe på en temperamentsfull, litt pseudoteatralsk italiener med motorlåten svært langt opp på skalaen.

Rossignolo har vært borti døde italienske bilnavn før. Han forsøkte seg med en Tom Tjaarda redesignet utgave av Audi som han kalte Isotta T8.

Hans forsøk på å kjøpe opp Bertone i fjor, var heller ikke kronet med hell. På den annen side har han en viss suksess med en alu space-frame bygget spesialbil som heter Univis, og der hemmeligheten, minimum av verktøy, gjør konstruksjonen ideell for utviklingsland med lavt investeringspotensial.

Rossignolo har gått den helt spesielle skolen for mellomsjiktledere i Fiat-systemet i 70-årene. Derfra er det kommet mange spennende personer som plutselig, etter at karrieren deres var over som unge 40-åringer, satt der og eide en fotballklubb på Genova-kanten, to slott i Sveits, eller halve flåten i Porto Venere.

Noen av våre mest barkede Fiat-forhandlere vil huske minst ett eksemplar av denne generasjonen, han som kom til Oslo, med minst tre gull-Rolex på hver arm, for å lede den formelle Fiat-importøren etter konkursen i Norsk Auto.

La oss håpe at Rossignolo er mer seriøs enn flertallet av disse – de Tomaso fortjener et nytt liv.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: