Tatra 603 B6 i 2008

Tatra 603 B6 i 2008

Tatra 603 B6 i 2008

Tatra 603 B6 i 2008

Tatra 603 B6 i 2008

Tatra 603 B6 i 2008

Tatra 603 B6 i 2008

Tatra 603 B6 i 2008

Tatra 603 B6 i 2008

Tatra 603 B6 i 2008

Tatra 603 B6 i 2008

Tatra 603 B6

Tatra 603 B6

Tatra 603 B6

Norsk-tsjekkisk lydorgie til Goodwood

Det blir garantert luft i luka når duoen John Haugland og Arne Berg inntar Goodwood i en oransje Tatra 603 B6 med moderne aerodynamikk fra 40-årene.

Publisert Sist oppdatert

Med eksosrør på størrelse med pipene på et middels kullkraftverk stiller racingveteranene Haugland og Berg på Goodwood om drøye tre uker med en modifisert utgave av Tatraen de har hatt med seg til samme sted tidligere.

Se Haugland teste bilen i Tsjekkia

- Jeg ga dem en del innspill til endringer og forbedringer etter sist vi kjørte bilen, og da vi kom ned dit nå var bilen blitt noe helt annet å kjøre. Foran har de senket den og satt på noen skikkelige stabilisatorstag. Det har gjort at nå går det an å kjøre med gass gjennom svingene, uten å måtte ligge i full sladd. Sist var vi superraske på langstrekkene, men tapte i svingene. Det tror vi at vi kan gjøre noe med nå, forteller John Haugland.

Fra pamp til prakt.
Utgangspunktet Tatra 603, er en bilmodell fra bilprodusenten Tatra i det tidligere Tsjekkoslovakia. Bilen har en 2,5-liters V8er i hekken og var en bil som var forbeholdt viktige personer innen politikk og industri.

Det er imidlertid blitt utviklet tre ulike utgaver for motorsport, T 603 Monte Carlo, T 603 B5 og T 603 B6 som er bilen som nordmennene skal kjøre.

- Da vi kjørte bilen sist gang, var ytelsene rundt 160 hestekrefter. Nå har vi fjernet kjøleviften, og da regner vi med å ha fått rundt 20 hestekrefter til, forteller Haugland.

Det er særlig mellom 5000 og 6000 omdreininger at bilen går betydelig bedre.

De to digre pottene bak, er årsaken til at man har kunnet fjerne viften som tidligere sørget for at den digre V8eren fikk tilstrekkelig kjøling.

- Det er jo så mye snakk om blown diffusorer i Formel 1 om dagen, dette er noe av det samme prinsippet. Lufta suges inn og transporteres sammen med eksosen slik at det er den som gir kjøling til motoren. Vi har faktisk lavere oljetemperatur nå, enn vi hadde med det gamle systemet. Dette til tross for høyere ytelser, sier Haugland.

Denne løsningen kombinert med V8eren bidrar også til å gjøre Tatraen til en bil som også høres svært godt.

Satser på forbedring av rundetiden
1.300 kilo tsjekkisk racerbil gjør unna 0 – 100 på rundt syv sekunder.

- For to år siden kjørte vi på 1.44 på Goodwood. Nå har vi mer motor, og balanse og festet i bilen er forbedret. Vi håper på 1.40. De raskeste i denne klassen kjørte på 1,39 for to år siden. De har ikke sovet de heller, og kjører sikkert fortere i år.

Duoen Haugland og Berg er ikke ukjente med Goodwood Revival. I tillegg til Tatraen har de tidligere vært der både med Mini Cooper og en Lotus Cortina.

Goodwood Revival er et årlig arrangmenet som arrangeres i september for biler og motorsykler som kunne ha vært kjørt på banen da den var i drift mellom 1948 og1966.

Sist Tatraen var på Goodwood, kalte Autosport den for showets stjerne, og karakteriserte den som "a cross between something from War of the Worlds and a Chechoslovakian space-ship"

Her tester Haugland bilen på Tatras testbane i Tsjekkia:
(Det er litt bilder av bilen først, men omtrent 1.40 inne i filmen får du også video av kjøringen)

Powered by Labrador CMS