BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupe

Online i BMW i3 Concept Coupe

BMW gir oss en smakebit på deres nye elbiler. i3 Concept Coupe debuterer på bilutstillingen i Los Angeles i dag.

Publisert Sist oppdatert

Det er i3 som blir den første folkelige elbilen fra BMW, og den lanseres etter planen i løpet av neste år. Men nå benytter den tyske produsenten LA Auto Show til å demonstrere noen av de mulighetene vi kan glede oss til i fremtiden.

Mens produksjonsbilen får fem dører er det en 3-dørs coupé som nå stilles ut i Los Angeles. Lengde og akselavstand er de samme, henholdsvis 3.964 og 2.570 mm, men den er litt bredere og lavere, henholdsvis 1.768 og 1.555 millimeter.

LES OGSÅ: Her er BMW i-serie

Karbon + plast
Bilen er bygget i karbonfiberforsterket plast, noe som gir kombinasjonen høy stabilitet og lav vekt. Det er første gang dette materialet benyttes i så utbredt grad i bilindustrien.

BMW i3 Concept Coupe har en elektrisk drivlinje. Motoren yter 170 hestekrefter og har et maks dreiemoment på 250 Newtonmeter over hele registeret. Motoren henter energi fra Li-ion batterier plassert under gulvet, og som i de fleste andre BMW-modeller er den bakhjulsdrevet.

Coupeen har store, rammeløse dører, og den solide passasjercellen gjør at man ikke trenger B-stolper. Det gjør det mer bekvemt å stige inn og ut av de to separate baksetene.

Minimal luftmotstand
Bilen har en meget gjennomtenkt aerodynamikk for å oppnå størst mulig rekkevidde. Av samme grunn har den smale dekk med lav rullemotstand, 155/60 R20 foran og 175/55 R20 bak.

Interiøret er tiltalende og utført i fornybare materialer, som lær, tre og ull i lekker kombinasjon. Dermed oppnår man den premium-følelsen som BMW er så kjent for, samtidig som miljøet ivaretas.

Plasma
Konseptbilen har to store skjermer som ivaretar funksjonene til mer tradisjonelle instrumenter. På rattstammen sitter en 6,5-tommers monitor hvor all kjørerelatert informasjon er samlet.

Et annet display er plassert i tilsvarende høyde midt på dashbordet. Det har en skjerm på 8,8 tommer og kan vise detaljert grafikk i høy oppløsning. Her finner du bl.a. informasjon fra navigasjonsanlegget og BMW i Connected Drive-service.

De to displayene er konstruert slik at de samarbeider etter behov for å gi fører og passasjer best mulig oversikt. Et eksempel på hvordan de kan fungere i en urban situasjon er som følger:

Samspill
Når bilen starter våkner først instrumentpanelet til liv og forteller at bilen er klar til start, med en animasjon som «løper» videre til sentraldisplayet på dashbordet.

I mellomtiden har systemet allerede koblet seg opp mot førerens smartfon og viser dagens kalender. Like etterpå får føreren en sms med avtalt møteprogram for dagen. Adressen til møtelokalet overføres automatisk til navigasjonsanlegget som genererer en kjørerute til stedet.

Føreren får vite at destinasjonen er innenfor rekkevidde, men at han bør lade mens han sitter i møtet. Like før ankomst til målet popper det opp forslag til steder bilen kan lades i nærheten, med mulighet for å booke plass.

Under veis kan føreren også få informasjon om restauranter i området, og eventuelt foreta en bestilling.

Stort spenn
Rekkevidden til bilen varierer etter hvilken kjøremodus man velger av Comfort, Eco Pro og Eco Pro+. Comfort er best egnet når man skal kjøre sportslig eller komfortabelt.

Eco Pro gjør sitt beste for å forlenge rekkevidden. Gassresponsen blir da mindre aggressiv, mens klimaanlegget går over i en mindre belastende modus. Forskjellen fra Comfort til Eco Pro kan være inntil 20 prosent lengre rekkevidde.

Eco Pro+ er den rette innstillingen når du skal tyne rekkevidden maksimalt. Ikke bare er gassresponsen slappere, men maks hastighet er begrenset til 90 km/t, klimaanlegget kjøres på det laveste nivået som trengs for å holde rutene duggfrie, og du kan glemme varmeseter, oppvarmede speil etc.

Intelligent navigasjon
BMW i3 Concept Coupe er utstyrt med et navigasjonsanlegg med BMW i ConnectedDrive-service som er skreddersydd for å ivareta de spesielle kravene en elbil stiller. I tillegg til å guide deg til destinasjonen, får du assistanse på flere andre områder.

Batteristatus, kjørestil, aktiviteten til elektriske komfortfunksjoner og kjøremodus ihensyntas, sammen med rutens topografi og en konstant overvåking av trafikksituasjonen.

Før en reise får man opp et kart som viser bilens rekkevidde i to nivåer, avhengig av hvilken kjøremodus som velges.

Når man starter navigeringen får man først beskjed om destinasjonen er innenfor rekkevidde eller ei, og den mest energieffektive ruten kan vises som alternativ til den raskeste.

Dette er bare smakebiter på hva vi kan forvente av teknologi når BMW starter produksjonen av sin i-serie med elbiler i løpet av nest år. Flere av funksjonene vil også finne veien til biler med mer konvensjonelle drivlinjer, noe vi allerede har fått smaksprøver på.

Powered by Labrador CMS